Hoi allemaal,
Ik zou graag jullie ideeën over over het volgende;
Zoals sommige al in mijn dagboekje hebben kunnen lezen heeft Femme last van mijten. Toen ik haar kocht had ze luis en is ze met Sebacil gewassen. Daar tussendoor kwam nog een schimmel. Ik denk dat dit door alle stress is gekomen van de hele verhuizing.
In de zomer heeft Femme ook jeuk gehad. Ze krabte met haar hoef in haar nek en manenkam en met haar tanden bijt ze op haar rug en flanken. Ik dacht dat dit zomer eczeem zou zijn, en heb haar ook zo behandeld. Nu achteraf lijkt het er toch op dat het mijt was, omdat ze dezelfde klachten had als op dit moment. In oktober/november was de jeuk nog steeds niet weg en dat zette mij aan het denken. Wat kan het dan wel zijn, want de rest van de kudde was wel van de jeuk af? In overleg met de DA behandeld met Sebacil voor mijten. Dit heb ik 2x gedaan(Heb haar helemaal gewassen, maar misschien niet heel grondig). De jeuk was even weg, maar daarna werd dit weer erger. Ze had constant jeuk en veel kale plekken op haar lichaam. Begin januari is de DA weer geweest en dit keer een huidonderzoek gedaan. En ja, er was inderdaad mijt te vinden.
Inmiddels ben ik 2 weken verder en is ze 2x gewassen met Sebacil. In die 2 weken heeft ze niet meer gejeukt in de tijd dat ik bij haar ben en ziet de vacht/huid er véél rustiger uit. Vandaag zag ik haar wel weer 3x jeuken. Maar hopelijk was dit gewoon een jeuk-jeuk en geen mijt-jeuk.
Inmiddels heb ik wel gemerkt dat Femme erg gevoelig is voor paracieten en ben ik bang dat ze haar mijten zo weer terug heeft. Ze is sinds maart nu al 3x behandeld met Sebacil, en dat lijkt me ook niet je-van-het. Zijn er hier meer forum-paardjes die last hebben van (terugkerende)mijt?
En wat doen jullie er aan? Ik zou heel graag zelf willen onderzoeken of ze mijten heeft, maar omdat die beestjes zo verdomd klein zijn lijkt het me dat dit alleen onder een microscoop te zien zijn?
Alvast bedankt voor het mee denken!![]()
Bladwijzers