Hallo
Momenteel is de helft van onze weide een molshoop, dit jaar is wel erg. Doen jullie daar iets tegen.
alvast bedankt,
Hallo
Momenteel is de helft van onze weide een molshoop, dit jaar is wel erg. Doen jullie daar iets tegen.
alvast bedankt,
Groetjes Janneke
Gun jezelf
Gun jezelf de liefde en het geluk
Gun jezelf het geld dat je toekomt.
Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden
Ja zeker, klemmen (laten) zetten.
"In all things it is better to hope than to despair."
Johann Wolfgang Van Goethe
Hier blijken we een kolonie in de voortuin te hebben. Ik vind die klemmen zo naar en zielig... Voor nu weten we nog niet of het gras in de voortuin blijft dus laat ik ze maar even hun gang gaan. Ik zat met dezelfde vraag, maar vraag me af of er ook een diervrinedelijkere manier is om die beestjes onder controle te houden.
Klem zetten ik doe dat altijd zelf.
Diervriendelijk is er wel, wij hebben een x diervriendelijke 'vang ze levend' vallen gekocht maar mollen vangen schijnt nogal een lastig en secuur werkje te zijn.
Het aantal gevangen mollen is op 0 blijven staan. Na een paar mislukte pogingen hebben we het maar zo gelaten.
http://ongedierteproducten.nl/mollen...enval-bsi.html
Dit was de zgn mollenkoker die wij ook hadden gebruikt.
Hier ook een mollen-bende.
Maar we doen er niks aan, behalve dan regelmatig de molshopen uit elkaar schoppen/platharken.
Mollen zijn in Duitsland beschermd dus ze vermoorden mag hier niet.
Levend vangen heeft naar ik begreep ook niet zoveel zin (als het al zou lukken) omdat de mol er zó gestresst van raakt, dat hij dan alsnog na het uitzetten dood kan gaan.
Ik heb een tijdje gezocht naar verjaag-methodes maar kon nergens referenties vinden over iets dat ook echt werkt... En als ik hier zo in de omgeving kijk naar de weides van mensen die hier al langer wonen, dan denk ik ook niet dat ik wat hoef te proberen... het is hier één groot mollenwalhalla!
Ik vind levens gevaarlijk om mollen hun gang te laten gaan. Ze richten giga schade aan.
En je kan dr complete gaten van in je wei krijgen, met alle gevaarlijke gevolgen van dien.
Ik zet zelf dus altijd klemmen, deed ik in lonneker al, heb er toen in half jaar tijd 5 gevangen.
Helaas is nu de grond bevroren, zowel voor meneer/mevrouw mol als voor mij. Want ik kan nu geen klem zetten.
Heeft de mol ff geluk.
Mollen brengen ook zuurstof in de grond en dat is juist weer goed voor je bodem. Ze richten dus niet alleen maar schade aan!
En de meeste gaten die in de molshopen zitten zijn niet zo groot dat er een paardenhoef in kan. De paarden kijken bovendien ook zelf wel uit waar ze lopen.
Nee, ik maak me d'r niet zo druk om.
Alleen als je stalpaarden hebt, die dagelijks een uurtje de wei op mogen en die dan helemaal uit hun plaat gaan, of met jonge paarden die nog niet zo goed op hun voeten letten, dan zou ik het wel enger vinden.
Dit was idd precies de positieve wending die wij er toen ook maar aan gegeven hebben.Mollen brengen ook zuurstof in de grond en dat is juist weer goed voor je bodem. Ze richten dus niet alleen maar schade aan!
En de meeste gaten die in de molshopen zitten zijn niet zo groot dat er een paardenhoef in kan. De paarden kijken bovendien ook zelf wel uit waar ze lopen.
Ik bekijk het ook het liefst zo.
Ik hark ze zelf plat en controleer daarbij meteen het gat, stamp dat evt wat dicht, en het is ook een leuk spelletje om ze met Floris te gaan platslepen.
Ik vind het vervelender als het gevroren heeft en je hebt van die harde bulten, dus ik probeer dit daarvoor te doen. ( en deze keer is dat weer gelukt!)
Happiness is not a destination, it is the road to travel
Ben wel benieuwd of er dan steeds meer mollen bijkomen elk jaar?
"In all things it is better to hope than to despair."
Johann Wolfgang Van Goethe
Marloes volgens mij niet. Elke mol heeft bepaald gebied.
Ik heb gehoord dat karbid in de gangen de mollen zouden verjagen...dus in elke hoop een stukje en de mollen zouden moeten vluchten
Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill
Ik leg vriendelijk aan de mol uit dat hij/zij erg welkom is maar dat ik het fijn zou vinden als hij ergens anders wil gaan wonen dan in mijn tuin. Dat werkt goed. Zo doe ik het ook met mieren. De muggen vertel ik dat ze welkom zijn in mijn slaapkamer zolang ze me niet lastig vallen, etc etc.
www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
www.innerfeeling.nl - healing voor mens & paard, telepathie en coaching
Hier vraag ik de buurman, die vangt ze weg anders is die bang dat ze naar hem komen.
De weg met Carwyn en Scarlet
Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..
Bladwijzers