Ik zou zelf als eigenaar wel erg geïnteresseerd zijn in waarom hij precies in de zool aan het snijden was. Ik heb namelijk ook geleerd om van de zool af te blijven dus dat vind ik wel interessant. Misschien zag hij al iets vreemd? Het lijkt me op zich geen gekke vraag. Je zou dat zelf eens kunnen vragen aan je hoefsmid, om het probleem beter te begrijpen. Dat wil helemaal nog niet zeggen dat wij of jij zou vinden dat hij zijn werk niet goed doet he
Als ik deze foto bekijk ben ik wel benieuwd waar het precies begon te bloeden?
Wat me ook een beetje opvalt is de breedte van de hoef. Er lijken wel wat "flares" te zijn. De kwartieren zetten uit naar de zijkant omdat ze nergens heen kunnen. Ik weet het niet helemaal zeker hoor, zo veel weet ik er ook weer niet van, maar het valt me toch wel op. Weet je of hij kwartierboogjes maakt? Kleine boogjes aan de zijkant van de hoef die de druk eraf halen. Als hij dat niet doet zou het volgens mij kunnen dat de steunsels toch ergens wat zitten te duwen. Dit kan dan kneuzingen veroorzaken en zou eventueel misschien het bloed kunnen verklaren? Mijn paardje had door een verkeerde hoefvorm ook lang kneuzingen in haar hoef zitten, dit zag je als rode verkleuringen in of net onder de zool die er langzaam allemaal uit kwamen. Ik denk maar mee, misschien zijn hier nog mensen die daar meer van weten?
Teer zou ik persoonlijk niet voor kiezen. Heb ook altijd geleerd dat nooit op een hoef te smeren, al zijn er inderdaad vele mensen die dat wel doen. Dat sluit de hoef volledig af en geeft hem geen kans meer zelf vocht/droogte te reguleren. Ik zou dan ook eerder opteren voor een hoefschoen als het even moet uitdrogen.
Bladwijzers