Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Verkeersmak maken, welke natural aanpak?

  1. #1
    Forumlid Eros's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2015
    Locatie
    Castricum
    Leeftijd
    36
    Berichten
    57
    Dagboek Berichten
    1

    Verkeersmak maken, welke natural aanpak?

    Allereerst; ik heb wel meer jonge pony's verkeersmak gemaakt, maar dat deed ik gewoon alsof het de normaalste zaak van de wereld was in mijn normal tijdperk.

    Nu heb ik een bijna tweejarige. Hij is sinds eind september bij mij en heeft daarvoor alleen in een kudde gestaan en een paar dagen op stal voor hij ging verhuizen. Hij mag heerlijk paard zijn in zijn kudde, maar ik wil hem ook graag 'veel' in handen. Dat betekent niet dat hij van alles moet en moet kunnen, maar wel dat ik elke dag heen ga en iets doe. Vaak is dat alleen kroelen, friendly, quality time, maar ook soms even poetsen, vaststaan, voetjes masseren, voetjes geven, benen afspuiten en ik ben begonnen met een paar games.

    Omdat ik altijd RB pony's heb gehad moet ik erg wennen aan de omgang met mijn LBI. Het is een heerlijk relaxed dier en niet snel onder de indruk, alleen als hij schrikt zie ik dat dus totaal niet aankomen OF ik weet niet wat ik moet doen Hij lijkt dan heel even RB.

    Dit klinkt heel kneuterig en onzeker en zo voel ik me nu ook. Ik heb drie keer met hem gewandeld, maar de laatste keer gebeurde er iets en nu weet ik niet goed hoe ik dat voortaan moet aanpakken en het gehele verkeersmak maken. Om één of andere reden wil ik het bij Eros allemaal zo graag goed doen, bang dat ik het verpest en mensen dat ook vinden en dat maakt het er niet makkelijker op.
    Terwijl ik altijd zo in het leven sta van 'we gaan dit doen en we kunnen het!'

    Maar goed de situatie: we wandelen achter een stalgenoot aan en dat gaat allemaal goed, ik heb een enkele auto en fietser van voor en achter passerend gehad en Eros reageerde nauwelijks. Toen we op een vrij smalle landweg liepen kwam er een mountainbiker van achteren, zijn ketting maakte een vreselijk knarsend geluid waardoor Eros steeds harder ging lopen. Ik wilde hem stilzetten, maar dat lukte niet. Ik dacht hij ziet het ook niet dus ik draai hem om, maar voordat ik dat kon doen zat de mtb-er al naast ons en remde met heel hard piepende schijfrem. Eros schoot naar voren, maar ik hield hem vast, hij schoot voor me langs en stond recht tegenover de mtb-er.

    Op dat moment was ik best geschrokken, voelde me heel stom dat Eros mij de pas had afsneden en die man wel ondersteboven had kunnen lopen Ik vroeg of de man even wilde blijven staan, omdat Eros het nog moest leren en hij bleef geduldig staan. Eros rook aan zijn stuur en leek weer relaxed. Ik vroeg de man rustig voorbij te fietsen, mijn stalgenootje stond nog in dezelfde rijrichting als de fietser, maar Eros dus andersom. De man begon weer, weer dat knarsende geluid, Eros vloog naar achteren, richting het andere paard en de man remde weer (piepen!) dus Eros helemaal bang. Ik mijn excuus aangeboden en gevraagd of hij nog even wilde blijven staan en dat ik zelf wel langs hem zou lopen, maar Eros zette geen stap meer. Omdat ik de man in kwestie zijn vrije zondag niet kon ontnemen heb ik gezegd dat hij maar gewoon moest gaan fietsen en doorfietsen wat er ook gebeurde en vriendelijk bedankt schaamde me dood.. Eros schoot voorbij de fietser (weg van t andere paard) en draaide toen weer snel om, maar daarna ging het weer prima.

    Nu heb ik ooit een filmpje gezien (had ik maar nooit gekeken) waarbij een pony ook de weg op draaide, maar dan met zijn kont terwijl er een tractor met schudder passeerde. Pony heeft dit niet overleefd..

    Dat beeld schoot door me heen tijdens dit hele gebeuren en laat me niet meer los, of dat de man van zijn fiets was gebeukt om het zo maar te zeggen. Nu vraag ik me gewoon af, wat deed ik fout? Wat had ik anders kunnen doen? En wat nu?

    Ga ik meer grondwerk doen, zodat hij door porcupine en driving (porcupine gaat wel goed maar driving nog niet echt) wel naast me blijft en hoe bereid ik me goed voor op de signalen die ik gemist heb dat Eros zo ging schrikken? Of hebben die signalen zich in minder dan een seconde ontwikkeld en schrok hij toen al.. ik weet het gewoon even niet.

    Op stal hebben we overigens al geoefend met auto's (rijden, gassen en toeteren) op t erf en fietsers (met bellen), maar ja die mensen hebben (wat toen niet nodig was) wel een uur de tijd en mensen op straat niet...

    Ik weet dat het niet zo handig is om onzeker te zijn met een jong paard, ik weet ook niet zo goed waarom ik dit gevoel zo heb bij Eros, hij voelt gewoon 100% als het paard waar ik altijd van heb gedroomd en nu heb ik hem en moet alles perfect gaan... alleen niets gaat perfect.

    Hopelijk kunnen jullie mij tips geven en een schop onder mijn kont

  2. #2
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Verkeersmak maken, welke natural aanpak?

    Volgens mij moet jij helemaal geen schop onder je kont, maar een aai over je bol.
    Het klinkt alsof je heel goed bezig bent hoor, alleen je bent zo onzeker omdat je het allemaal zo goed wilt doen. En zo te lezen, is dat helemaal niet nodig. Je bent al lekker aan het oefenen geweest op het terrein, je denkt na over wat je doet en waarom, nou, super!
    Ik zou zeggen: gewoon lekker zo doorgaan.

    Ga dan extra oefenen met dingen die van achteren aan komen (fietsers, iemand die met een zak loopt te wapperen, bedenk maar wat), en leer je paard inderdaad om naar het enge ding te kijken. Als hij zijn voeten moet bewegen omdat het zo spannend is dat hij niet kan blijven staan dan mag dat, maar niet omdraaien. Dus alleen achterwaarts weglopen van het enge, en blijven kijken.

    Gewoon lekker door oefenen.
    Je gaat je paard van ook vanzelf wel beter leren kennen en leren lezen.

  3. #3
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Verkeersmak maken, welke natural aanpak?

    Ik weet niet of je parelli dvd's hebt, in level 2 ( de blauwe serie) word veel uitgelegd over gedrag hoe zich dat opbouwt hoe je dingen herkend en hoe je dan kunt reageren als ik mij niet vergis of is dat de andere serie .
    Je maakt het jezelf en je paard wel moeilijk als je de verwachting hebt dat het allemaal perfect moet gaan, ik zou proberen het los te laten, je bent goed bezig. Ik zou ook veel vanuit zone 5 gaan oefenen ook met lawaai ook dit opbouwen, je kunt niet alles voor zijn dit soort dingen kunnen gebeuren, je kunt er van leren en weer mee aan de slag.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  4. #4
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Verkeersmak maken, welke natural aanpak?

    Ik sluit me aan bij bovenstaande.
    Verder kun je oefenen met porcupine op het halster en driving achterhand, zodat je hem altijd naar je toe kan draaien. Maak dat zo licht mogelijk.

    Verder weet je nu dat hij op dit geluid reageert, dus probeer dit na te bootsen en oefenen. Oefenen kan veilig op eigen terrein, maar natuurlijk ook op de weg. Zoek het op, zorg dat je er een leer-situatie van kunt maken. En als je niet zeker weet of je hem goed leest, laat iemand meekijken.

    Dan komt het vast helemaal goed

  5. #5
    Forumlid Eros's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2015
    Locatie
    Castricum
    Leeftijd
    36
    Berichten
    57
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Verkeersmak maken, welke natural aanpak?

    Lief Marja, dankjewel.

    Dankjewel voor de tip whoopie, goed idee om ook te oefenen vanuit zone 5, daar had ik nog niet aan gedacht! Dan kan ik ook zelf even wennen en oefenen mijn zijn reacties in de bak, zonder over mijn omgeving na te denken! Yo-Rien, daar ga ik ook eens mee aan de slag dankjewel

  6. #6
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    49
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Verkeersmak maken, welke natural aanpak?

    Dingen die van achteren komen zijn in de kudde meestal fout, dat betekent dat iemand je vanachteren komt grijpen. Daarnaast kunnen paarden naar achteren lastiger diepte inschatten.

    Maak hem vertrouwder met dingen van achteren, bijvoorbeeld door over de binnenhoefslag te wandelen als iemand over de hoefslag stapt of draaft (ook handig straks voor het buitenrijden, ivm achterop komende ruiters). Zet hem op het erf en laat iemand achter hem langs fietsen tot dat ok is. Als je daar een goed gevoel over hebt, neem hem dan mee naar buiten.

    Een rb is veel makkelijker, maar Eros geeft je de mogelijkheid om te leren
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  7. #7
    Forumlid Eros's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2015
    Locatie
    Castricum
    Leeftijd
    36
    Berichten
    57
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Verkeersmak maken, welke natural aanpak?

    Dankjewel saar!! Op het erf hadden we veel geoefend met de fiets en bellen en rammelen met je mandje, dan ging eigenlijk top. Maar het is meer de combi van nieuwe omgeving én de geluiden denk ik nu dus.

    Is het een idee om dat achter hem langs fietsen etc ook te oefenen direct voor ik naar buiten ga, zodat hij er op dat moment oké mee is, of kan het ook als het de dag ervoor is bijvoorbeeld? Ik vraag me dan af en welke mate ik rekening moet houden met dat een paard zich elke dag anders voelt..

  8. #8
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Verkeersmak maken, welke natural aanpak?

    Dat kan op zich ook prima de dag ervoor hoor.
    Wel zou ik op de dag dat je langs de weg wilt gaan, eerst wat grondoefeningen op je eigen terrein doen, om te zien hoe je paard vandaag is,en om te zorgen dat je een connectie hebt.

  9. #9
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    49
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Verkeersmak maken, welke natural aanpak?

    Ik ga je even pb sturen
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •