Hoi allemaal,
Ik zit ergens heel erg mee en hoop dat jullie me misschien kunnen helpen.
Ik heb mijn paard nu bijna 2 jaar. Toen ik 2 jaar geleden begon met het zoeken naar een paard, zocht ik een super braaf paardje waar ik makkelijk mee naar buiten zou kunnen. Toen ik Nora kocht (Fries, nu bijna 8 jaar) had ik het idee dat paardje gevonden te hebben. Maar na een maand of twee/drie begon ze buiten steeds vaker opzij te springen, en in de bak durfde ze steeds minder dicht bij die enge hoek te komen. Tot het moment dat ik na ongeveer een jaar bijna niet meer in de bak durfde te rijden, laat staan buiten. Ik durfde haar nergens "doorheen" te rijden, bang als ik was om eraf te vallen. Ook grondwerk hielp niet, meestal kon ik haar niet eens naar de bak toe loodsen.
Inmiddels hebben we al ontzettend veel geprobeerd. Les genomen bij verschillende (NH) instructeurs, dingen héél langzaam geprobeerd op te bouwen... En het gaat een klein stukje beter dan voorheen. In de bak luistert ze meestal goed naar me tijdens het grondwerken en ontspant ze geleidelijk. Op goede dagen durf ik met haar in de bak te gaan rijden (wel na eerst uitgebreid grondwerken), al ben ik dan wel heel alert op hoe ze op dingen reageert. Op minder goede dagen hoop ik dat we veilig van de wei naar de bak kunnen komen, en eenmaal in de bak ziet ze dan allerlei spoken. We wandelen ook wel eens buiten, met andere paarden erbij. Soms is ze dan relaxed, maar op andere momenten is ze erg nerveus en als er meerdere auto's passeren rent ze zo de straat over, met mij ernaast en de auto's moeten dan hard op de rem. Met andere woorden: ik ben totaal overgeleverd aan hoe zij zich voelt en heb dan geen enkele controle. Terwijl minder onzekere stalgenootjes en vriendinnen zo met haar naar buiten kunnen, wandelend of rijdend, niets aan de hand.
Mijn stalgenootje, dat zowel mij als Nora goed kent een er vanaf het begin bij is, wees me er gisteren op dat dit zo eigenlijk niet door kan gaan, en dat we geen goede match voor elkaar zijn. Ik ben te onzeker en Nora te gevoelig. Maar ik wil zó graag dat het werkt... ik wil zo graag een goede leider zijn voor mijn paard. Ik blijf het gevoel hebben dat ik een interne knop om moet zetten, en dat het dan allemaal zal gaan werken. Dat ik het ergens diep van binnen wel in me heb. Anderen lukt het immers ook, en die zijn echt niet allemaal groter of sterker dan ik ben. Waarom kan ik dat vertrouwen in mezelf niet krijgen?
Ik heb nu met mezelf afgesproken dat ik de komende 2 maanden met hulp van mijn stalgenootje keihard mijn best ga doen om een goede leider voor mijn paard te zijn. Consequent en duidelijk te zijn, meer op mezelf te vertrouwen en te proberen om over mijn angsten heen te stappen. Dat klinkt misschien stom, want je kunt toch niet veranderen wie je bent? Maar ik zie wel in dat ik in elk geval niet nog langer zo moet blijven doormodderen, en dat er iets drastisch moet veranderen.
Sorry voor het lange verhaal. Het voelt wel goed om mijn hart even te luchten. Mijn vraag: Hebben jullie misschien tips hoe je je vertrouwen in jezelf als leider voor je paard kunt vergroten? En hoe je kunt bereiken dat je niet meestal controle hebt, maar altijd, op elk willekeurig moment en ongeacht wat er langs komt rijden?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Groetjes,
Jessica
Bladwijzers