Hallo forumleden
Een vraag: Kira, één van mijn paardjes van bijna 4 jaar oud heeft sinds ze bij mij is (juli 2014, en misschien daarvoor ook?) nogal last van natte winden. Haar mest is meestal goed van consistentie. Heel soms iets slapper, of dat ze wat meerdere kleinere hopen maakt, maar over het algemeen goed. Dus zeker geen diarree.
Aanvankelijk dacht ik even afwachten, misschien de overgang van voer/stress door vervoer etc.
Daarna bij wormentest bleek dat ze een behoorlijke wormbesmetting had (1500 EPG), dus ontwormd (oktober). De DA adviseerde toen Equimax.
Ook zandtest gedaan; iets zand. Na een vlozaadkuur eigenlijk nauwelijks zand.
Omdat ze last blijft houden i.o.m. vorige eigenaresse (die op basis van haar uitgebreide ervaring vertelde dat de meeste buikproblemen voortkomen uit parasieten) en DA Equest pramox gegeven, omdat deze ook de in de darmwand ingekapselde larven aanpakt. Ik stond daar misschien niet 100% achter, want ik vraag me af of ontwormmiddel alleen de eitjes/wormen/larven vernietigt en niet gezond (darm/orgaan)weefsel. Maar je moet een keuze maken, dus toch gedaan.
Ze blijft dus last hebben, en ik wil graag verder zoeken naar een oplossing/ondersteuning van haar darmen.
Hebben jullie tips voor me qua diagnostische of (op basis van dit verhaal) therapeutische mogelijkheden? Er is veel mogelijk op alternatief gebied, maar dat maakt de keuze nou juist zo lastig....(de bomen en het bos....)
Alvast dank voor het meedenken!
Bladwijzers