Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 37

Topic: Paddock Paradise

  1. #16
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.741
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Paddock Paradise

    Ja ik zou die tr 2 ofwel altijd beschikbaar stellen ofwel enkel bij slecht weer. Dan kunnen ze droge voeten hebben en rollen in de round pen.
    Als ik de Tr1 rond de rijpiste leg zoals hier dan zijn die paden daar enorm smal ongeveer 1,5m maar. Vanaf de weilanden wil ik de tracks 3-4m breed maken.
    Misschien is het een betere optie om de rijpist helemaal tegen een zijkant te leggen en dan 1 breed pad naar achter. Langs de andere kant is tussen de schuur en rijpiste in realiteit een paddock dus ze hebben een smalle doorgang en ze lopen zich nergens vast. Dus misschien kan het dan wel....

    Ik zou schuiling willen maken bij de voerplaats ook. Hou niet van paarden in boxen, maar heb wel al geleerd dat boxen hebben heel handig kan zijn!
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  2. #17
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Paddock Paradise

    Hier in de winter alleen paddock en de verharding/schuilstal. Puur omdat ik op de verkeerde ondergrond woon..

    Zelfs in de zomer is een paddock paradise eigenlijk geen optie. Ondanks drainage in het weiland.
    Ik maak wel een pad, qua lengte is dat afhankelijk van op welk weitje ze op dat moment staan. Pad is meter of 5-6 breed. Maybel was niet zo lief en anders kon er geen eentje meer passeren.
    Voor een beeld. Zodra ze dus op de wei naast de stal lopen is het pad ook afgesloten om weer te herstellen.


    - - - Updated - - -

    Nog een filmpje van afgelopen jaar, pad lag toen iets anders omdat we de wei bij het hek hadden opgehoogd, dus dat eerst weer steviger moest worden.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  3. #18
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.741
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Paddock Paradise

    Zie ze rennen . Ik zou de paden rond de weilandstukjes wel breder kunnen maken nog. Maar als ik de rijpiste opschuif kan ik nog niet meer dan ongeveer 3m in 1 stukje naar achter leggen. De breedte is ongeveer 23m (volgens google maps).
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  4. #19
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Paddock Paradise

    1,5 meter pad zou ik echt veel te smal vinden. Maar je kudde maakt daarin ook wel uit.
    Mijne kunnen niet rondlopen, dus moeten echt kunnen keren en elkaar passeren.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  5. #20
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.741
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Paddock Paradise

    Ik denk dat het bij mijn wel kan omdat ze verder kunnen naar breder pad en dan verschillende routes kunnen nemen. Maar de vraag is of dat opweegt tegen 1 pad naar achter en daar een cirkelvormig pad wat wel stuk saaier is want dan geen kruisingen.
    Als ze moesten keren en passeren zou ik ook voor 5-6m gaan.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  6. #21
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Paddock Paradise

    Een pad van 1,5 meter hoeft geen probleem te zijn hoor, als je paarden het goed met elkaar kunnen vinden. En zeker niet, omdat het bij jou maar een deel van je pad is wat uitkomt op meer ruimte.

    Ik had mijn paden 2,5 meter breed en dat heb ik onlangs teruggebracht naar 1,5 meter, omdat er teveel gras op bleef staan en mijn IR merrie echt minder gras moest krijgen. Het werkt hier prima. Ze kunnen nog net omdraaien op het pad en elkaar inhalen in stap (als ze rennen durven ze elkaar niet goed in te halen op dit smallere pad). Maar goed ik heb dus 2 20+ paarden die vrij rustig zijn en elkaar goed kunnen verdragen.

  7. #22
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.741
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Paddock Paradise

    Ik denk dat ik dit dan ter zijner tijd met prikpaaltjes eens ga proefdraaien Het lijkt me veel fijner dat ze kunnen kiezen en aan twee zijden rond knn gaan. Hoop als ik het stuk echt opmeet dat ik vind dat het toevallig metertje breder is

    Marja hoe lang zijn jouw paden dat er nog veel gras bleef staan? Het is bij mij nl ook de bedoeling dat er weinig (tot geen) gras op de paden staat net owv de haflingers en de shetlander.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  8. #23
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Paddock Paradise

    Mijn hele PP is ongeveer 6000 m2 en daarvan was in eerste instantie ongeveer 4000 m2 weiland, en de rest paddocks en paden. Dus nog 2000 m2 paddock en paden. Dat kregen mijn 2 IJslanders niet kapot gelopen. Wel kaalgegeten, maar kaal betekent toch nog dat er altijd nog wel wát te knabbelen valt.
    Ik heb een paar weken geleden de paddocks kleiner gemaakt en dus de paden veel smaller; ik schat dat ik nu nog zo'n 1000m2 aan paddocks en pad heb. Het begint nu een beeeeeetje kapot te lopen en wat kaler te worden...

    Ik zit wel op erg droge zandgrond hier, dat zal ook schelen. Nattere grond was vast wel meer kapot gelopen, en als ik meer beweeglijke paarden had gehad, vast ook wel.

  9. #24
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.741
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Paddock Paradise

    Ik weet niet precies welke grond ik daar heb. In elk geval een stuk drogere als mijn huurwei 5km verder. Want hier zijn de stukken waar de paarden niet komen ook beetje drassig en ginds kon ik met mijn goede schoenen overal doorop lopen. Verwacht wel hier en daar beetje modder als de paarden erdoorheen banjeren.

    Zo groot jouw pp, dat is echt een paradijs!!! (nog paar ijslandertjes erbij hihi)
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  10. #25
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Paddock Paradise

    Mijn hele weide is nog geen 3000 vierkante meter, haha. Daar kan ik hele zomer van voeren.
    Hier is het wel heel groeizaam door drassige grond.
    Paddock is rijbakmaat, verharde deel bijna 100 vierkante meter.
    Qua hoeveelheid gras moest ik alijd erg voorzichtig zijn, dus ze hadden nooit veel.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  11. #26
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.741
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Paddock Paradise

    Dit stuk is 4500 vierkante meter ongeveer. En de huurwei zal dan ongeveer 3500 vierkante meter zijn. We dachten altijd dat die 45are was, maar die is echt kleiner dan het stuk wat ik gekocht heb.
    Ik denk dat de paarden regelmatig 'op vakantie' naar de huurweide zullen gaan om daar gras te eten en dat ik op mijn eigen stukje met die paden werk. Ik vind het ook fijn om als slotrondje even lekker te wandelen en niks van kind of paard te vragen.
    Buitenrijden zit er daar wrs met de kinderen niet in.
    Eventueel op termijn daar nog een weiland huren om meer weidegang te hebben.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  12. #27
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Paddock Paradise

    Fiona,

    Wat is er nu al? De binnenpiste en de verharding?
    Moet de parkeerplek daar bijvoorbeeld? Of kan dat ook nog anders. Dat is handig om te weten als we meedenken

    En wat heb je nodig voor je therapie? Waar rijd je dan? Alleen over de paden?

    Wat betreft stallen, zou 1 of 2 noodstallen niet genoeg zijn? En misschien een stuk paddock wat je kan afsluiten als het nodig is?

    Ik ga nog even puzzelen met je plaatje

  13. #28
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.741
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Paddock Paradise

    Er is nu al verharding waar die parking komt. Die moet daar blijven omdat ik het hele spul, behalve de parking op slot wil gaan doen. De parking erbuiten omdat het huis wat ervoor ligt nu altijd op mijn doorgangweg parkeert. Dat mag niet, maar ze hebben ook amper plaats om te parkeren. Ik wil voorstellen dat ze altijd hun auto op de parking mogen zetten, maar dat de doorgang dan wel altijd vrij is voor mij en clientjes.

    Een stuk verharding is er ook al (grijs gebied) maar niet helemaal. tussen de parking en de (toekomstige) stallen is nu een betonnen mestplaats.
    De binnenpiste is nu nog een varkensstal, maar die kan ik moeilijk verplaatsen . De afmetingen veranderen niet (gaat ook niet mogen), maar ik wil wel aanvragen om hem hoger te maken zodat die volledig voor rijden gebruikt kan worden.
    En dan vanachter is nu alles gewoon 1 grote chaos met veel taxus boompjes. De verkoper mag die nog hebben tot eind dit jaar en doet dan alles mooi met wortel uit en freest alles achter de stal. Zo krijg ik het dan.

    Voor therapie heb ik de buitenpiste nodig (bij mooi weer), de binnenpiste (slecht weer of kindjes die echt even geen andere prikkels kunnen verdragen) en de paden (die ga ik voor de paarden interessant maken en dan is dat ook leuk om een rondje rustig te wandelen of spelletjes rond te verzinnen). Op de track gaan hier en daar wat balkjes komen,... Een van de weitjes ga ik ook wat lage vaste hindernissen plaatsen: laag plateau in 2 trappen en een heuveltje al zeker, maar dit wrs pas over aantal jaren. Ik wil zelf vooral dressuurmatig rijden. Om het fijner voor mij en de paarden te maken beetje de working equitation stijl. Wico vond dat geweldig! Als de binnenpiste verhoogd mag, dan kan ik bij slecht weer zelf ook binnen eenvoudig rijden, anders kan ik dan enkel wat simulaties doen, maar wel grondwerken enzo.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  14. #29
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Paddock Paradise

    Misschien nog even als tip een tijdje terug hebben we hierover ook nog een topic gehad.

    Ik heb ook een kleine pp, stuk grond van 2500 vierkante meter, qua gras meer dan genoeg omdat onze pony's niet teveel gras mogen, en 1 wei word ook als oefenwei gegrukt dat scheelt natuurlijk. Ik zal even een filmpje opzoeken dan kun je zien hoe het eruit ziet. Ik vind 1.5 meter voor een pad smal, ik vind het een prettig idee dat ze niet direct tegen een draad aankomen als ze schrikken of ruimte moeten maken voor een ander paard, wij hebben paden van 4 tot 6 meter breed, maar de pp is niet zo groot dus dat scheelt. Soms als ze gaan rennen en even gek doen vind ik ruimte opd e paden ook fijn en ook vooral in de bochten.

    Het grootste nadeel op een pp is feit dat de paden intensief worden belopen, we zitten hier op zandgrond maar vooral nu het tweede jaar is alles aangetrapt en word het vreselijk modderig allemaal, in de afgelopen tijd lopen ze dus ook niet op de paden, een deel stond zelfs onder water, dus het klinkt leuk maar als je de paden niet goed aanlegt dan heb je er niets aan in de winter en in nat seizoen.
    Als ik nu de keuze had zo ik gaan voor een uitloop waar ze zich goed kunnen bewegen die je ook als bak kunt gebruiken, die moet echt droog zijn en goed begaanbaar, daarnaast bij voorkeur een lang pad naar achteren, deze dus goed aanleggen verhoogd en met puin eronder of zoiets zodat ze altijd lekker een sprintje kunnen trekken naar achteren en daar een kleine paddock waar ze kunnen draaien zeg maar. En als je veel wei hebt dan zou ik ze in de winter ook lekker op een groot stuk wei doen maar dat is voor jou denk ik niet zo handig en dan zou je ze juist in de zomer een extra stuk pp kunnen geven.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  15. #30
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Paddock Paradise

    Hou er wel rekening mee dat als je een goede rijbak (piste) wilt hebben, met een mooie, losse en toch veerkrachtige bodem, dat het dan niet bepaald bevorderlijk is als je paarden die ook als paddock kunnen gebruiken. Je krijgt van veel onregelmatige plekken door liggen, rollen en door het lopen stampen ze het mogelijk ook te hard aan. Je hebt dan behoorlijk wat onderhoud aan je bak (losmaken, slepen).

    Ik heb van verschillende mensen gelezen dat ze dat niet zo'n succes vinden. Dat waren dan wel mensen die serieus dressuur wilden rijden en dan vraag je natuurlijk wel wat anders van je bodem dan dat je gewoon af en toe wat recreatief rondrijdt.
    Voor mij is een kaalgegeten wei prima om in te rijden en ik hobbel wel om de molshopen heen.
    Maar goed dat is voor iedereen natuurlijk anders en het zal ook van je grond afhangen.

    Ja ik heb idd behoorlijk wat ruimte voor mijn 2 paarden; als de bodem hier gezond en groeizaam zou zijn zou ik veel te veel gras hebben, zeker omdat één paard amper/niet op de wei mag nu, vanwege IR. Maar nu komt het eigenlijk wel precies uit omdat het gras maar heel matigjes groeit...

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •