Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 37

Topic: Paddock Paradise

  1. #1
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.741
    Dagboek Berichten
    19

    Paddock Paradise

    Wie heeft een paddock paradise of wiens paarden staan op deze manier gehuisvest?

    Ik vind het een super concept, heb deze site: http://paddockparadijs.blogspot.be/2...aanleggen.html ook al bekeken.
    Mijn stukje is vrij moeilijk ingedeeld doordat de schuur beetje onhandig in het geheel ligt.
    Zodra ik het klaarkrijg, zal ik een schema van het stukje toevoegen.

    Ben vooral benieuwd naar wat jullie handig/onhandig vinden.
    Tips om de paarden te stimuleren te bewegen, maar voor mij het voeren en watergeven toch wat makkelijker te houden owv mn wat zwakkere gezondheid.
    En later als ik een schema gefabriceerd krijg, naar hoe jullie het zouden indelen. Ik weet van mezelf dat dat niet echt mijn sterkste punt is.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  2. #2
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Paddock Paradise

    Misschien kun je ook eens op het PP forum aanmelden (op de site die je hierboven noemt), daar vind je ook heel veel tips van ervaringsdeskundigen!

    Ik heb zelf ook een PP en ben er erg blij mee.
    Om de paarden te laten bewegen moet je eigenlijk verschillende voerpunten hebben, en liefst water en hun liksteen ook weer ergens anders, zodat ze zich veel moeten bewegen om aan hun gerief te komen.
    Ik heb dat momenteel ook nog niet omdat ik niet telkens naar achteren wil/kan lopen om te voeren.
    Dus ik voer en geef water in de stal, die vrij dicht bij mijn huis is. Zo kan ik water geven via een tuinslang en als die al eens bevroren is, hoef ik niet zo gek ver met emmers te sjouwen.

  3. #3

    Re: Paddock Paradise

    Ik had een PP, en nu niet. Ik denk dat ik er langzaam wel weer ga inbrengen.
    Maar moet dat wel even overleggen.

    Maar dan nog geen idee hoe, want heb hele lange weides, die totaal niet breed zijn.
    op facebook is tegenwoordig ook een PP pagina, met veel leuke tips en idee"en

  4. #4
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Paddock Paradise

    Bij Manege Zonder Drempels hebben ze ook een pp (zie filmpje op hun website).
    De slowfeeders staan verspreid, maar ze voeren dan ook met de trekker, die luxe heb jij misschien niet Maar ik zie ook dat de kudde zich gewoon verspreid over de slowfeeders en dan lekker blijven staan waar ze staan
    Er is een grote paddock, in de zon. Daar liggen ze vaak s zomers te soezen. Verder twee verharde delen waar ze ook regelmatig staan (staan ook slowfeeders). Water uit automatische drinkbak of uit de vijver. Sommige paarden staan s zomers ook graag in de vijver. En de vijver is fijn voor spieropbouw en afval-training Als je de mogelijkheid hebt, zeker doen!!
    Er is ook een heuvel, maar daar zie ik ze niet vaak staan eigenlijk.
    Wat ik slim vind: waar paden elkaar kruizen liggen in de hoeken balkjes (niet overal hoor). Hierdoor moeten ze goed opletten waar ze lopen. Maar ook wordt er hierdoor geen pad uitgesleten. En met nattigheid kunnen ze niet zo makkelijk uitglijden als ze de bocht om sjezen.
    De pp bestaat uit 3 delen, voorin de paddock in de zon, pad naar 2e deel. Hier zit een overdekt stukje maar staan ze zelden onder. Tweede deel is een soort 8 van paden, in het midden de vijver. Dan weer een doorgang naar het achterste deel. Ook een 8 en in het midden de heuvel.
    Is redelijk luxe allemaal, maar er staan ook heel wat paarden
    Ik heb wel het idee dat door de 3 delen de paarden meer lopen.in ieder deel is wat anders te vinden.

    Ben benieuwd hoe het bij jou wordt!

  5. #5
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.741
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Paddock Paradise

    Ik zat te denken om de ring ergens dicht te doen en dan aan de ene kant water en aan de andere kant hooi te geven. Dan moeten de paarden heel de track rond, maar kan ik even draadje open en dichtdoen om toch makkelijk te voeren.

    Ik zal het proberen te beschrijven hoe ik voorlopig denk....
    Ik heb een voorstukje waar ik binnenkom (voor de schuur)
    Hier komt parkeergelegendheid, mestkuil/hooi opslag wrs. Dan wil ik graag een roundpen daar omdat ik graag een round pen wil en de ruimte te klein is voor weiland en te groot om niks mee te doen.
    DSCN1069.jpg

    Naast de schuur is een stukje van 8x20m. Nu moeten we eerst uitvissen of ik de schuur kan verhogen (op betaalbare manier). Als dat kan, wordt de hele schuur een binnenbak 15x20m. Indien dat niet kan, zijn de twee lange zijdes te laag om te rijden en komt aan 1 lange zijde stallen en kan hooi opslag aan de andere lange zijde waar het te laag is. En dan kan enkel middenstuk gebruikt worden voor therapie als het regent (8-10mx20m).
    Als verhogen kan, komen de stallen ( ooit) op dat stuk van 8x20m. Ik reken even stallen van 4x4m dus 5 boxen en dan 4x20m doorgang naar de weide achter de schuur.
    DSCN1080.jpg

    De weide achter de schuur is 23m breed en loopt 75m diep. Daar zit dan van achter nog een stukje aan vast van 23x35m. In totaal een L-vormig stuk land achter de schuur dus. Daar moet een buitenrijpiste komen van 20x40 (omdat ik zelf ook graag dressuurmatig wil rijden). En de rest is dan track/weiland. Ideaal is die rijpiste dichtbij de stal houden (later verlichting dan). Volgens pp principes zou ik dan 1 gang van 3 meter naast de piste kunnen hebben naar het achtergelegen stuk. Fijner zou zijn als de rijpiste beetje in het midden kon en de track langs twee kanten weer tot achter de schuur kan geraken. Want dan heb je meer een grote ring ipv een gang en dan vanachter een kleine ring.
    Het lange stuk: DSCN1077.jpg
    breder stuk aan achterzijde perceel: DSCN1078.jpg

    Ik vrees dat dit niet echt te volgen is als je het stuk niet kent...
    Laatst gewijzigd door Gilraen; 26-02-15 om 12:58.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  6. #6
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Paddock Paradise

    Ik ga het later nog eens lezen, kijken of ik het dan snap!

    Bij Marion heb ik ook een slimme oplossing gezien: roudpen in het pp, als het niet gebruikt wordt, aan 2 kanten open voor de paarden (lekkere paddock). Als je het gebruikt sluit je het even af. Zelfde constructie is mogelijk voor de bak natuurlijk!

  7. #7
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Paddock Paradise

    Een paddockparadis is in mijn ogen alleen betaalbaar als je in een heeel droog klimaat woont of een heelklein stukje hebt voor teveel paarden. De paden goed en droog houden is zonder drainage, betegeling en speciale bodems niet haalbaar en een rondje modder doen de paarden tch niks mee. Als je de ruimte hebt zijn de paarden over het algemeen blijer met een rondje door een ruim weiland en ik kies hier dus liever voor een ruim suk voor minder uur per dag dan altijd een track open. Dus in de winter de nacht op de paddock en tegels met loopstal en overdag de wei open.
    Een pp is veel onderhouden van hekken tenzij je een eer goede omheining zet of hele makke paarden hebt. Daarbij is het uitmesten bij een grotere pp alleen te doen met een quad met aanhanger.

    Ik zou dus persoonlijk gaan voor een stuk droog pad tussen twee paddocks bijvoorbeeld. Ze lopen dan wel wat heen en weer maar je hebt niet het gedoe van een grotere pp. Ik ben namelijk ookniet zo overtuigd van de hoeveelheid beweging die ze krijgen in een pp. Ik denk dat dat meer afhankelijk is van je kudde. Hier 3 van de 5 die speels en druk zijn en dan gaan de andere 2 mee en zo treken ze regelmatig sprintjes tussen wei en paddock en in de weides zelf.

    Mij lijkt het ok best welbenauwd maltijd op o'n pad te staan,maar ik weet natuurlijk niet hoe een paard dat ervaart met spelen e.d.

  8. #8
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Paddock Paradise

    Het idee van een paddock paradijs is ook niet dat de paarden op een pad staan hè, daarom heet het ook PADDOCK paradijs: er zijn paddocks waar de paarden kunnen staan en de paden zijn er om van hier naar daar te geraken.

    Maar je opmerking over modder is wel een goede.
    Ik zit op hele droge zandgrond dus ik heb geen last van; ik ben dan ook erg blij met mijn PP en zou niet meer anders willen.
    Op het PP forum zit iemand die een deel van haar pad heeft verhard (vanwege kleigrond) en dat is wel kostbaar, maar op zich wel een hele goede oplossing om je paarden toch ook in de winter wat meer bewegingsruimte te kunnen geven.

    Fiona wat voor grondsoort heb jij?
    En hoeveel paarden/pony's komen er te staan?

  9. #9

    Re: Paddock Paradise

    Mijn paarden staan in de winter op een half PP. Het stuk rondom de twee schuilstallen is deels verhard en deels ligt er een superdikke laag geel zand, om in te liggen en te rollen. De rest van het pad, dat om de weides heen loopt, is nu dicht, net als de weides zelf. Het is hier in Zeeland niet te doen anders: ze zouden alles nu kapot lopen vanwege de nattigheid. Nou heb ik ook wel mijn twijfels over de hoeveelheid die ze zouden lopen als alles open zou zijn. In de zomer staan ze meestal toch gewoon in de wei. Maar een enkeling trekt af en toe een sprintje of gaat echt aan de wandel, anders dan om iets te drinken of om te schuilen. Maar het is fijn dat ze in elk geval de kans en de ruimte hebben. Of ze er gebruik van maken mogen ze natuurlijk zelf weten.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  10. #10

    Re: Paddock Paradise

    Ik heb ook een lastig weiland om een goede pp te maken. Het gebied is bijna een Ha. Het bestaat uit een onderwei en een bovenweide. Die zijn verbonden aan elkaar via een helling en onderaan een greppel. Vooraan is de inloopstal.
    ik voer in de inloopstal, dan blijft mijn hooi droog en verdwijnt het niet in de modder. Bovendien houden onze paarden absoluut niet van regen en staan echt binnen te wachten tot het weer droog is. Daarnaast heb ik geen zin om met hooizakken te sjouwen naar diverse punten. Ze hebben van het bovenstuk een pad met de helling en onder een pad, naar achter. Dat is ongeveer 400 meter lang. Op diverse stukken hebben ze dan een breder stuk waar ze kunne hangen, dat doen ze ook. Ze kunnen dus niet rond, alleen van voor naar achter. Maar ze kunnen wel lekkere sprietjes trekken, naar beneden rennen, over de greppel springen en weer naar boven crossen. Dat doen ze wel, als ze een gekke bui hebben.

  11. #11
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re: Paddock Paradise

    Het principe van een pp is dat ze moeten bewegen van A naar B. Van water naar hooi bijv. Dat kan al heel eenvoudig als je een pad rondom een schuur, en sloot of een bosje aanlegt.
    Het is het mooiste als je een pad van zand of van betonplaten/tegels oid hebt. Maar je kan ook slechte stukken 's winters afsluiten bijv.
    Ik zie het zo, dat als je investeert in je paden, dan hebben je paarden er het hele jaar door plezier van. Van een klei-wei maar een deel van het jaar.
    Volgens mij heb ikzelf niet een echt pp omdat het niet meer rondloopt, maar ik heb wel pp objecten en principes toegepast.
    Ik heb 2 kuddes van 15 en 10 paarden. Ze staan op zandgrond (is omgekeerde grond) in paddocks verbonden door paden en doorgangen. Mijn rijbak is er in verwerkt en de roundpen idd ook. Zo kunnen ze maximaal gebruik maken van de ruimte.
    Waar je op moet letten, zeker als de kudde groter wordt of als er dominante karakters tussen zitten, is dat het nergens dood loopt. Ook niet als je de bak of roundpen afsluit. Ze hebben altijd een draairuimte van minstens 10 x 10 m nodig. Liefst met een obstakel in het midden waar ze omheen moeten lopen, bijv een boomstronk of voerkist.
    Ik voer 2 x daags hooi uit meerdere kisten. Ik zie dat de ranghoogsten als eerste een kist opeisen en het minst lopen van bak naar bak. De ranglageren moeten meer lopen tijdens het eten omdat ze elkaar wegjagen.
    Daarnaast hebben ze altijd stro, en daar staan ze verspreid over de dag wat te eten.
    Er is bij mij niet heel veel noodzaak om veel te lopen. Maar er zijn wel plekken waar ze uit de wind, uit de zon, of droog staan, waar ze fijn kunnen liggen of waar een zoutblok is, worden ze toch getriggerd te lopen. En hebben ze ook de ruimte om als kudde een sprintje te trekken. Maar ja, een Haflinger of Fjord loopt nu eenmaal graag zo min mogelijk.
    Ik denk dat je erg naar je kudde en het gedrag moet kijken, en naar de praktische mogelijkheden om een uiteindelijke indeling te bedenken. En ongetwijfeld zul je gaandeweg aanpassingen moeten doen.
    Op het pp forum kun je idd heel veel info halen, en ga eens kijken bij een bestaand pp. Bij mij ben je welkom, maar ik denk dat ik ver weg zit voor jou.
    Als je een plattegrond maakt van je situatie, is het makkelijker voor anderen mogelijk oplossingen te bedenken.

  12. #12
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.741
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Paddock Paradise

    Op dit moment heb ik 2 haflingers en een appaloosa. Er komt een shetlander bij zodra dat plekje in gebruik genomen kan worden (owv formaat nodig voor therapie). Ik droom van een warmbloed, maar die komt er voorlopig nog niet.
    Ik wil inderdaad beweging stimuleren, maar ook omdat ik de haflingers en shetlander sober moet houden, heb die liever niet op een groot stuk weiland staan. De appaloosa krijgt bepaalde periodes soms wat meer bij, maar deze winter tot nog toe niet en hij doet het ook prima zo.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  13. #13
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Paddock Paradise

    Op het PP forum kreeg ik de tip om de binnenomheining in eerste instantie van prikpaaltjes te maken. Zo kun je later nog makkelijk variëren. Misschien voor jou ook wel handig om zo te beginnen. Kun je later altijd nog vaste palen zetten, als je zeker weet hoe je het hebben wilt.

    Met 4 pony's ga je toch te weinig weiland hebben om ze continu gras te geven. Dan zou ik liever kiezen voor wat meer paddock/looppadruimte omdat ze daar voortdurend gebruik van kunnen maken. Gebrek aan gras kan opgevangen worden met hooi (is voor sommige pony's, zoals de Shet, wellicht nog beter ook), dan krijgen ze gewoon wat minder weidegang.

    Een plattegrond zou idd wel handig zijn.

  14. #14
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.741
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Paddock Paradise

    Dit helpt misschien een beetje. De zwart L is mijn stuk. Het is niet goed in verhoudingen getekend.
    De track bij de buitenpiste zou vrij smal worden als ik die track aan beide lange zijdes laat doorlopen zoals getekend.

    pa= parking
    rp= roundpen
    St= stallen
    Tr= track
    w1 +w2= weiland
    lichtgrijs= verhard
    blauw cirkel= water
    geel vierkant= hooi
    stippellijn= poortje

    pp idee.jpg
    Laatst gewijzigd door Gilraen; 26-02-15 om 20:09.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  15. #15
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Paddock Paradise

    Het verharde gedeelte waar TR2 staat, is dat inderdaad zoals ik het lees deel van je track die toegankelijk is voor de paarden?

    En hoe smal zou dat smalle pad dan moeten worden?
    En je bredere paden, hoeveel ruimte heb je daarvoor bedacht?

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •