Even de korte geschiedenis;
- Eind september Eros gekocht en naar huis gehaald, direct gecastreerd.
- November: Eros heeft schimmel, gewassen met imaverol meerdere malen en het was weg.
- Eind december: zaadstreng blijkt ontstoken, antibiotica.
- Eind januari: de antibiotica slaat niet genoeg aan, Eros wordt onder narcose geopereerd en verblijft een paar dagen op de kliniek.
- Nog 5 weken antibiotica gegeven tot de wond genezen was.
Niet zo gek dat Eros een verlaagde weerstand heeft en nu dus weer schimmel.
Het zit vooral tussen zijn voorbenen, behoorlijke plekken moet ik zeggen, zo groot als een flink gespreide hand.
De dierenarts heeft gezegd dat ik ook kan enten, 2x met twee weken ertussen. Dat geeft een verhoogde reactie, waardoor het lichaam dus nog sneller / meer antistoffen gaat aanmaken.
Ik dacht prima, kost wat, maar dat doe ik! Alleen nu schijnt dat het soms niet afdoende is en je alsnog moet wassen met imaverol.
Nou ik heb nog 1 potje staan dus dan kan ik net zo goed gaan wassen...
Alleen dit is mij al vaker gebeurd en elke keer vraag ik me weer af in hoeverre ik de box moet ontsmetten en met wat?
Dettol? Mijn kleding wassen is geen probleem, maar de staleigenaren zetten de paarden ook binnen en buiten + pensionklanten, die gaan ook niet allemaal hun jas heel vaak wassen.
Dat schijnt ook niet te hoeven, want de schimmel is overal aanwezig, op het hek, op de hooiruif en ga zo maar door.. Hij staat ook in een grote koppel en verder heeft niemand het.
Daarom wil ik ook graag iets aan Eros zijn weerstand doen, echter los van de prijzen zie ik door de bomen het bos niet meer bij de paardendrogist waar ik ben gaan zoeken...
Wie heeft tips?? En uitleg waarom iets wel of niet te doen.
Bedankt
Bladwijzers