Hallo allemaal,
Ik vroeg me af of hier creatieve mensen zijn die eens mee willen denken over 'mijn' wei.
Sinds vorig jaar mogen wij een weitje dat een paar honderd meter verderop ligt, gebruiken voor de paarden. Ideaal; hij hoeft niet te maaien, en onze pony's hebben wat gras!
Vorig jaar hadden wij een paard en een pony, en dat bleken nogal selectieve eters te zijn. Hun lievelingsplekje was in no-time kaal (en daar bleven ze toch knabbelen), en de rest mochten wij maaien .
Die pony is er nog steeds, het paard is inmiddels 'ingewisseld' voor een klein pony'tje.
Ik zou het toch wel erg leuk vinden als wij komend jaar niet zo hoeven te maaien, en hun lievelingsplekje ook af en toe wat rust krijgt..
Ik heb wel wat ideetjes, maar ben er nog niet goed uit wat handig is..
Misschien goed om te weten: De pony's (1,20 m en 1,55 m) zijn heel lief voor elkaar en laten elkaar overal goed bij. De grote trekt wel graag een sprintje af en toe, maar dat kan hij ook in de uren dat hij niet in de wei staat..
In principe bouwen we op tot 4 à 5 uur per dag op het gras. Op die manier is de wei niet helemaal kaal en kunnen ze er de hele zomer van genieten. (vorig jaar althans..) De rest van de tijd staan ze op een zandpaddock van 20x40 meter + een bestraat stuk van ca 5x8 meter en krijgen minimaal 4x per dag voordroog.
Over de wei en de tekeningen:
De zwarte lijnen is een vaste omheining, de grijze lijnen is een verplaatsbare omheining. Het rode is het hek en de paarden moeten via het hek liefst direct in de wei staan, niet nog via extra draadjes etc.
Aan de kant van het hek (lange zijde) loopt de wei redelijk schuin af.
Het zwarte blokje rechts in de wei, is met hout afgezet (ca 1x1,5 m?) ivm een stroomkastje.
Idee 1:
Wei door 2 gedeeld, nadeel is dat ze nog steeds heel kieskeurig kunnen eten en het tweede deel (bruine lijn) een stuk groter is dan het eerste.
Idee 2:
Wei opgedeeld in kleine stukjes. 1 stuk wordt continu gebruikt, maar wei 1, 2, 3 en 4 kunnen afgewisseld worden. Nadeel is dat de weitjes 2, 3 en 4 vrij smal zijn en ik vrij veel lint nodig heb.. Voordeel is dat het gras niet zo lang belast wordt en daarna kan bijkomen.
Van wei 2, 3 en 4 zou ik ook 2 weitjes kunnen maken.
Idee 3:
Rechthoek in de wei. Linkerstuk wordt continu gebruikt (al kan het deel links van het hek evt. afgesloten worden). De ene periode kan het rechthoek open, de andere periode het pad dat erlangs loopt.
Ik ben heel benieuwd of jullie nog andere ideeën hebben!!
Ik ben (helaas) een leek wat betreft weiden, aangezien dit pas het tweede jaar is dat wij een stukje weide hebben! Graag zou ik dat zo optimaal mogelijk willen benutten!
Bladwijzers