Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Klein weiland optimaal benutten.

  1. #1
    Actief Forumlid Zoë's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2014
    Locatie
    Noord-Brabant
    Leeftijd
    27
    Berichten
    255

    Klein weiland optimaal benutten.

    Hallo allemaal,

    Ik vroeg me af of hier creatieve mensen zijn die eens mee willen denken over 'mijn' wei.
    Sinds vorig jaar mogen wij een weitje dat een paar honderd meter verderop ligt, gebruiken voor de paarden. Ideaal; hij hoeft niet te maaien, en onze pony's hebben wat gras!
    Vorig jaar hadden wij een paard en een pony, en dat bleken nogal selectieve eters te zijn. Hun lievelingsplekje was in no-time kaal (en daar bleven ze toch knabbelen), en de rest mochten wij maaien .

    Die pony is er nog steeds, het paard is inmiddels 'ingewisseld' voor een klein pony'tje.

    Ik zou het toch wel erg leuk vinden als wij komend jaar niet zo hoeven te maaien, en hun lievelingsplekje ook af en toe wat rust krijgt..

    Ik heb wel wat ideetjes, maar ben er nog niet goed uit wat handig is..
    Misschien goed om te weten: De pony's (1,20 m en 1,55 m) zijn heel lief voor elkaar en laten elkaar overal goed bij. De grote trekt wel graag een sprintje af en toe, maar dat kan hij ook in de uren dat hij niet in de wei staat..
    In principe bouwen we op tot 4 à 5 uur per dag op het gras. Op die manier is de wei niet helemaal kaal en kunnen ze er de hele zomer van genieten. (vorig jaar althans..) De rest van de tijd staan ze op een zandpaddock van 20x40 meter + een bestraat stuk van ca 5x8 meter en krijgen minimaal 4x per dag voordroog.

    Over de wei en de tekeningen:
    De zwarte lijnen is een vaste omheining, de grijze lijnen is een verplaatsbare omheining. Het rode is het hek en de paarden moeten via het hek liefst direct in de wei staan, niet nog via extra draadjes etc.
    Aan de kant van het hek (lange zijde) loopt de wei redelijk schuin af.
    Het zwarte blokje rechts in de wei, is met hout afgezet (ca 1x1,5 m?) ivm een stroomkastje.

    Idee 1:
    Wei door 2 gedeeld, nadeel is dat ze nog steeds heel kieskeurig kunnen eten en het tweede deel (bruine lijn) een stuk groter is dan het eerste.


    Idee 2:
    Wei opgedeeld in kleine stukjes. 1 stuk wordt continu gebruikt, maar wei 1, 2, 3 en 4 kunnen afgewisseld worden. Nadeel is dat de weitjes 2, 3 en 4 vrij smal zijn en ik vrij veel lint nodig heb.. Voordeel is dat het gras niet zo lang belast wordt en daarna kan bijkomen.
    Van wei 2, 3 en 4 zou ik ook 2 weitjes kunnen maken.


    Idee 3:
    Rechthoek in de wei. Linkerstuk wordt continu gebruikt (al kan het deel links van het hek evt. afgesloten worden). De ene periode kan het rechthoek open, de andere periode het pad dat erlangs loopt.


    Ik ben heel benieuwd of jullie nog andere ideeën hebben!!
    Ik ben (helaas) een leek wat betreft weiden, aangezien dit pas het tweede jaar is dat wij een stukje weide hebben! Graag zou ik dat zo optimaal mogelijk willen benutten!

  2. #2
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Klein weiland optimaal benutten.

    Zelf gebruik ik altijd strookbegrazing. Bij handig werken kun je lijntjes omzetten vrij makkelijk. Maar het is meer werk dan gewoon paar weitjes maken. Dus bedenk of je dat zou willen.
    Hoeveel vierkante meter is het?

    - - - Updated - - -

    O, wacht, zie nu maten staan bij tekening. Dat is vanaf de tefoon minder te zien.
    Als ik weer thuis zal ik eens nadenken over indeling. Ik heb dus strookbegrazing met losse weitjes en altijd een pad. Moet je de omheining naar binnen openen of maakt dat niet uit?
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  3. #3
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Klein weiland optimaal benutten.

    20x40 is niet zo groot, dus een pad rondom zou ik niet doen. Dan ben je de helft van de oppervlakte kwijt aan pad.

    Optie 2 lijkt mij het handigst.

    Of als je pony's graag een sprintje teken over iets meer lengte: een smal pad langs de voorkant (3m breed) en dan 4 vakjes van 10m breed maken, die je in strookbegrazing of wisselend kunt voeren. Ik heb met 6 paarden 8 strookjes van zo'n 20m breed en 50m diep en daar doen ze telkens 2 weken mee. Gras staat heel hoog en wordt door strookbegrazing allemaal keurig opgegeten.

    Nadeel is wel dat het pad echt kaal wordt en de stukken strookbegrazing steeds tijdelijk heel kort gras hebben tov de andere stukken. Dus als de eigenaar graag een gelijkmatig groen land ziet, is dit geen optie. Werkt vooral goed omdat je niet hoeft te maaien, je het langst van het gras kan voeren en ze geen gestrest (kort) gras eten.

  4. #4
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Klein weiland optimaal benutten.

    Ik zou ook iets van strookbegrazing doen, dus zoiets als Evi beschrijft of als in nummer 2 maar dan met een draad die je dagelijks opschuift.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #5
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Klein weiland optimaal benutten.

    Zelfs met strookbegrazing moet je nog maaien, want de paarden eten nooit alles op. Sommige grassoorten eten ze hier écht niet, en ook niet alle (on)kruiden.
    Als het gras is kortgegraasd is het toch verstandig om de wei eens te maaien. Ik heb dat hier 3 jaar lang niet gedaan maar de wei wordt daar niet beter van.
    Tenzij je een compleet homogene wei hebt natuurlijk...

  6. #6
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Klein weiland optimaal benutten.

    Is het de bedoeling dat ze permanent op dit plekje staan? Of overdag? Of wat uurtjes? Hoe is de bodem en grasmat?

  7. #7
    Actief Forumlid Zoë's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2014
    Locatie
    Noord-Brabant
    Leeftijd
    27
    Berichten
    255

    Re: Klein weiland optimaal benutten.

    Wauw, wat een reacties! Super bedankt voor het meedenken allemaal!

    Strookbegrazing zie ik niet zo goed voor me.. Hoe zorg ik dan dat het deel waar ze al gelopen hebben, rust krijgt? Ik zit immers met dat hek op die vaste plek.. In de lengte zou dat natuurlijk wel kunnen, en dat ik dan alleen een pad vanaf het hek naar achter open laat!
    Of misschien zou dat dan een beetje zoals type 2 moeten, waarbij ik het weitje niet helemaal open gooi maar daar steeds een strookje bij geef?

    De eigenaar wil het gras niet te lang hebben. Geen halve meter hoog dus.. (Daarom vroeg hij ons de paarden er op te zetten, hij wil het weitje netjes houden).

    Het is de bedoeling dat ze er uiteindelijk 4/5 uur per dag op staan. Kan wat wisselen, maar dat is het streven.

    Af en toe een keer maaien is niet zo erg, maar ik wil mijn broer liever niet weer iedere maand met de bosmaaier de wei insturen

  8. #8
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Klein weiland optimaal benutten.

    Ik weet niet hoe de kwaliteit van de wei en de bodem is (en dus hoe goed het gras daar groeit), maar een stukkie van 20 x 40 is maar een postzegeltje hè. Als je je paarden daar 4-5 uur per dag op laat, is dat zo kaal gegeten, strookbegrazing of niet.

    Ik maak hier stukjes wei van ongeveer 20 x 10 meter, daar gaat 1 paard (IJslander) per dag op voor 2-3 uurtjes, en dat stuk moet ik na of 2 weken opschuiven. Ofzo. Het scheelt natuurlijk erg waar in het seizoen we zitten, en hoe groeizaam het weer is. Op dit moment krijgt hij een veel groter stuk waar hij langer op mag, maar er staat nu natuurlijk ook niet zo gek veel gras meer.
    Ik heb arme zandgrond met slecht groeiend gras.

    Strookbegrazing laat je met je paard meegaan. Dus de draad achter ze (waar ze net geweest zijn), schuift mee naar voren. Ik gebruik dus altijd 2 draden en die schuif ik dan allebei tegelijk een metertje of 10 op.
    Snappie?

    - - - Updated - - -

    Een pad zou ik trouwens niet maken, veel te klein weitje daarvoor. Zonde van je gras.

  9. #9
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Klein weiland optimaal benutten.

    Onze pony's eten echt alles zo'n beetje op met strookbegrazing, ik zou kijken hoe je vanuit het hek steeds op kunt schuiven een beetje al zoals je dat hebt gedaan op tekening 2,je zou het middenstuk dan als vast stuk kunnen nemen en dan of naar links opschuiven, en als dat leeg is naar rechts opschuiven. Met de bosmaaier is zo,n stukje dan wel bij te houden volgens mij kun je dat dan 1 keer per jaar doen als ze bv bepaalde stukjes echt niet eten.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  10. #10
    Actief Forumlid Zoë's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2014
    Locatie
    Noord-Brabant
    Leeftijd
    27
    Berichten
    255

    Re: Klein weiland optimaal benutten.

    Het is ook maar een postzegeltje, daar heb je gelijk in Marja!
    Het gras groeit wel goed over het algemeen!
    Vorig jaar liep er een paard van 1,70m en een pony van 1,55m dagelijks ongeveer 3 tot 4 uur op. Ze begonnen toen iets later in het jaar en we hebben toen een onwijs goede zomer gehad om te groeien. (Veel water en behoorlijk warm). Daarnaast zijn ze in de zomer 6 weken niet thuis geweest.

    Ik hoop met dit pony'tje van 1,20m en die van 1,55m dus 4/5 uur weidegang te kunnen geven. Als dat niet lukt, dan wordt het minder. We moeten roeien met de riemen die we hebben! (en ondertussen zoeken we rustig naar andere plekjes waar ze kunnen grasmaaien).

    Ik denk inderdaad dat strookbegrazing dan het handigst is. Ga eens even puzzelen met prikpaaltjes en lint!
    1x per jaar maaien is geen punt, die bosmaaier hebben we niet voor niks
    Super bedankt allemaal!

  11. #11
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Klein weiland optimaal benutten.

    Als je ze er toch dagelijks heen brengt en weer vanaf haalt, is strookbegrazing met 2 verplaatsbare draden misschien wel net zo makkelijk.
    Alleen wanneer het stukje niet aan het hek ligt, moet je even een extra draadje door om in 'hun' stukje te komen.

    Dan heb je 1 draad waar ze steeds nieuw gras krijgen en 1 draad er achteraan, die het kort-gegraasde weer afsluit. Dan hebben ze maar een klein stukkie (20 breed en zo lang als jij ze geeft) maar heb je wel het voordeel van strookbegrazing. Mijn ervaring met strookbegrazing is ook dat ze álles kort eten. Doen ze dat niet, geef je teveel
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  12. #12
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Klein weiland optimaal benutten.

    Hier wordt inderdaad ook alles kort gegeten, nooit maaien. En omdat je elke keer doorschuift eten ze ook niet het kort aangroeiende gras.
    Ik geef 2x daags een strookje en eigenlijk moeten die van mij het daarmee doen in de zomer.
    Dat gaat prima. Als ze honger hebben mogen ze stro eten.

    Zoals je plaatje met die verschillende weitjes zou je kunnen doen, al is over de hele wei een strook denk makkelijker.
    Ik wil dat ze naar stal kunnen lopen, dus ik heb altijd een soort pad. Net welk stukje wei ze kort eten hoe lang dat is. Altijd begin ik klein, geef elke keer stukje bij. Met een week gaan ze naar het volgende stukje. Dit doe ik ondertussen al behoorlijk lang. Daardoor kon mijn ex-HB-er gewoon weer het gras op.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •