Dag allemaal,
sinds een paar dagen heeft één van mijn pony's een zeer vreemde reactie terwijl ze haar voeder opeet. Ze schrikt verschillende keren op, precies of de emmer heeft net iets enorm engs gedaan.
Ik ben ongeveer gelijktijdig wel veranderd van voeding, maar ik ben nog wel een aantal keer van voeding veranderd en dit heb ik nog niet meegemaakt. Als het iets met het eten zelf te maken zou hebben zoals smaak, zou ik zelf eerder een andere reactie verwachten...
Ik heb al een paar 'testjes' gedaan om te kijken waar het probleem zou kunnen zitten:
- De emmer op een iets andere plaats zetten heeft de eerste keer wat geholpen maar vandaag was het weer wat erger.
- Als ik er water bij doe en er wat slobber van maak is het iéts beter, maar niet enorm.
- Ik heb het vanavond eens met mijn hand gegeven toen ze maar bleef verschieten en toen deed ze het niet.
- Ze verschiet minder als ze staat te kauwen met haar hoofd buiten of naast de emmer.
- Tijdens het eten van hooi, wilgentakjes of gras heeft ze dit niet.
Ik ben er ook niet altijd bij als ze hun voeder eten.
Ze heeft een paar kleine haken op haar tanden, maar tot nu toe dus geen enkel probleem gehad en dan zo plotseling dit. De tanden zijn een goede maand terug nog bekeken toen ze gevaccineerd werden, en toen is mij gezegd dat er nog geen problemen waren/zijn en dat er nog niets bijgewerkt moest worden. Ze maakt ook geen propjes met het hooi. Ik ga sowieso eens contact opnemen met de DA/tandarts en evt. nog eens laten controleren/bijwerken.
Als mogelijke oorzaken dacht ik zelf aan: eens een pijnlijke hap (steentje, scherp stro'tje, op haar lip gebeten,...?) genomen en sindsdien op bang dat het nog eens gebeurd? Eens een muis of ander beestje in de emmer gezeten toen ze binnen gingen om te eten en geschrokken of een steek gehad?
Heeft iemand dit ook al gehad of hier al van gehoord?
Groetjes,
Eline
Bladwijzers