Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Ervaring met buikproblemen tijdje na enting? Ouder paard niet enten?

  1. #1
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Ervaring met buikproblemen tijdje na enting? Ouder paard niet enten?

    Whoopie heeft zoals wel bekend vaak problemen met de darmen,echter deze winter deed ze het heel erg goed voor haar doen. maar sinds een aantal maanden is het mis, perioden met wat nattige mest, wat ik in al die jaren absoluut nooit van haar heb gezien, we dachten aan zand dus ze heeft nu 2 keer een zandkuurtje gehad dan lijkt het even beter maar na een tijdje komt het weer terug.

    Nu zat ik te denken dat het eigenlijk een tijdje na de enting is begonnen, ze is toen ook verdoofd geweest ivm gebitsbehandeling, dit is niet zo,n goede combi begreep ik ook en een paar weken daarvoor ontwormd. Merk dat ze nu bv ook misschien na een koude nacht voor haar zonder deken weer nattere mest had. Ze krijgt al iets om de leverfunctie te ondersteunen die was zwak. Heb de mest laten controleren op wormen , dat was ok.

    Ik zit nu toch ook te dubben om haar de komende jaren niet meer te laten enten, alleen de tetanus om de paar jaar te laten geven. Ze is toch met Pensioen en komt met weinig andere paarden in aanraking, verder ze eigenlijk nooit verkouden.
    Zijn hier meer mensen die hun oudere paard die toch weinig de wei uitkomt zeg maar niet enten?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  2. #2
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Ervaring met buikproblemen tijdje na enting? Ouder paard niet enten?

    Ja, Olivia krijgt ook alleen tetanus om het jaar. Maar hier komen geen vreemde paarden en ik ga zelden met haar ergens heen waar wel paarden zijn. De andere 3 zijn wel (volledig) geënt, dus volgens mijn DA kan dat prima. Olivia heeft geen darmproblemen trouwens (tenminste niet qua mest, hooguit dat ze langzaam aankomt), maar ze is doorgemeten door een bioresonantie ding, en die gaf aan dat de enting erg belastend was. Geen tetanus geven durf ik niet aan, dus die doe ik alleen nog.

  3. #3

    Re: Ervaring met buikproblemen tijdje na enting? Ouder paard niet enten?

    Sophie wordt elke jaar opnieuw ziek van de enting.
    Wat bij haar wel helpt is enten in de winter. Maar ik heb besloten dat ze vanaf nu niet meer geënt wordt.
    Mijn arts blijft het onzin vinden. Maar toch zie ik elke jaar opnieuw dat Sophie ziek is.
    Ik ben er altijd op tijd bij, en krijgt een drainage compositum en dat helpt haar er deels weer bovenop.
    Maar ben zo weer 3 maand verder.

  4. #4
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Ervaring met buikproblemen tijdje na enting? Ouder paard niet enten?

    Dank jullie. Ja dat het belastend is dat blijkt wel, ze is doorgemeten een goede maand terug en toen was haar toxische belasting erg hoog, ze heeft daarna ook een detox kuur gehad en nu staat ze o.a op levercomp.
    Ik twijfelde al dit jaar maar volgend jaar ga ik het overslaan.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #5
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Ervaring met buikproblemen tijdje na enting? Ouder paard niet enten?

    Ik ent Atli en Menglöd ook niet meer. Ik vind het zo'n flauwekul. Influenza is voor gewoon gezonde paarden helemaal geen ernstige ziekte; ze komen er vrijwel altijd gewoon goed doorheen.
    Tegen tetanus ent ik wel, maar niet elk jaar, ik ben er nog niet uit of dat ik dat om de 3 of 5 jaar wil doen (ik lees verschillende adviezen).

  6. #6
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Ervaring met buikproblemen tijdje na enting? Ouder paard niet enten?

    Ik las hier iets over enten en ontwormen en dat je na het ontwormen zeker 2 weken moet wachten met enten (Duits artikel):
    http://www.pferde-magazin.info/gesun...es-tetanus-904

  7. #7

    Re: Ervaring met buikproblemen tijdje na enting? Ouder paard niet enten?

    Geen oud paard, maar toch al 6 jaar niet meer geënt, dit omdat enten headshaking kan veroorzaken/verergeren.

    Je kan ook alleen tetanus laten enten i.p.v. beide, ga ik later dit jaar doen.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  8. #8
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Ervaring met buikproblemen tijdje na enting? Ouder paard niet enten?

    Heb je dan ook al 6 jaar niet meer tegen tetanus ge-ent Marlous? Of hoe vaak wil je dat doen?

  9. #9

    Re: Ervaring met buikproblemen tijdje na enting? Ouder paard niet enten?

    Was vorig jaar van plan, maar dat voelde toen niet goed. Ben bang voor een terugval
    Dus nog een jaartje overgeslagen, nu moet ik van mijzelf Ryan laten enten dit jaar.

    Voor mensen adviseren ze nu al 10 jaar, zelfs door de reguliere HA post.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  10. #10
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Ervaring met buikproblemen tijdje na enting? Ouder paard niet enten?

    Ja, met dat mensenadvies confronteerde ik mijn DA en die zei alleen maar dat paarden geen mensen zijn... Maar nog niemand heeft me een onderzoek kunnen tonen waaruit blijkt dat de antistoffen bij paarden sneller weg zijn. Volgens mij willen ze gewoon graag die spuiten verkopen...

  11. #11
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Ervaring met buikproblemen tijdje na enting? Ouder paard niet enten?

    Wij doen Olivia om het jaar voor tetanus vanwege de onduidelijkheid hierover qua werkduur. Op een boerenerf heb je denk ik altijd wat meer risico op een tetanus infectie (of wondje), en ik wil dat ook niet riskeren eigenlijk. Ook al niet vanwege haar leeftijd en ze heeft best een gevoelige huid (en dus wel eens een schaafplekje oid)Al weet ik niet zeker of dat risico ook echt groter is hoor, op een pensionstal zal dat misschien ook wel zijn?

    Bij mensen weet ik niet precies, maar John heeft pas wel een nieuwe tetanus gehad toen hij zijn hand opengehaald had in de stal (moest gehecht). Die arts zei datje beter geen risico kan nemen, en zijn laatste enting was om en nabij de 10 jaar terug. Toen hij 3 jaar terug zijn duim verbrijzelde (ook in de stal) heeft hij dan weer geen tetanus gehad, dat was toen niet nodig.

  12. #12
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Ervaring met buikproblemen tijdje na enting? Ouder paard niet enten?

    Ik vind het echt vaag.
    Ik was een keer bij een paard dat in een spijker had getrapt. De DA gaf direct een tetanus-injectie (met antistoffen), 'voor de zekerheid' zei hij. Dit paard werd echter jaarlijks tegen tetanus ge-ent. Als dan alsnog bij een verwonding antistoffen gegeven moeten worden, dan gaan ze er dus kennelijk vanuit dat de enting wellicht niet voldoende bescherming biedt???

    Ik heb het idee dat niemand echt weet waar hij mee bezig is (qua artsen dan hè).

    Maarreh bij een schaafplekje heb je toch geen risico op tetanus, dat is toch alleen bij diepere verwondingen waar geen zuurstof bij kan komen?

  13. #13

    Re: Ervaring met buikproblemen tijdje na enting? Ouder paard niet enten?

    Vandaag met lood in mijn schoenen Ryan laten enten (alleen tetanus), tijd gaat sneller dan je denkt, het was reeds 8 jaar geleden dat hij zijn laatste enting had gehad.

    DA gaf aan dat ze, als hij geen klachten kreeg, nogmaals binnen 6 weken wil laten enten omdat het zo lang geleden was en het nu maar de vraag was of hij genoeg anti stoffen ging aanmaken.

    Ja wat nu, mijn gevoel zegt overbodig, iemand nog tips/ervaringen/ideeën?
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  14. #14
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Ervaring met buikproblemen tijdje na enting? Ouder paard niet enten?

    Kunnen die anti stoffen niet onderzocht worden in het bloed? Lijkt mij wel een nadeel als je nu 2 keer achter elkaar moet.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  15. #15
    Actief Forumlid SaskiaGerritsen's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2009
    Locatie
    Hengelo (Ov)
    Leeftijd
    37
    Berichten
    179

    Re: Ervaring met buikproblemen tijdje na enting? Ouder paard niet enten?

    Jawel, dit heet een titerbepaling. Het is voor honden en katten volgens mij al voor veel ziektes mogelijk en betrouwbaar. Maar voor paarden is het volgens mij alleen mogelijk voor tetanus.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •