Lastig hoor, alle keuzes die je moet maken zodra je je eigen paard hebt
Ik heb met mijn verzorgpaarden altijd gereden met tuig wat aanwezig was, waarom iets anders kopen als dat niet nodig is? Ik weet dus echt helemaal niks van zadels af! Hopelijk kunnen jullie mij wat op weg helpen. Natuurlijk komt er tzt een goede zadelpasser met verstand van zaken. Maar vooraf is het wel prettig als ik al een en ander overdacht heb...
Vinur heeft een korte rug, dus dat is het eerste om rekening mee te houden.
Verder twijfel ik tussen een boom- of boomloos zadel. Mijn ervaringen tot nu toe zijn dat ik boomloos veel prettiger vind zitten, vooral het contact met je paard waardeer ik heel erg. Maar er is voor alles wel wat te zeggen, wat zijn volgens jullie voor- en nadelen van boomzadels en boomloze zadels?
Verder snap ik niet zo veel van de maten van zadels. De inch-maten zeggen wat over het zitvlak toch? Zegt dus niks over het passen op je paard?
En dan heb je een boommaat, wat gaat over de breedte van je paard als ik het goed heb.
Maar zijn er dan geen maten voor lengte? Ik kan daar weinig over vinden. Hoe weet ik nou welke zadels kort genoeg zijn?
En dan, wat voor model zadel wil ik? Geen idee dus... Iets waar ik lekker in zit, waar we lekker ritten over de hei mee kunnen maken. Waarmee we wat kunnen gymmen, maar waarmee we tzt ook een sprongetje mee kunnen maken. Een zadel waarmee alles kan dus Is dat dan een veelzijdigheidszadel? Of zijn er meer mogelijkheden?
Ik hoop dat jullie mij wat op weg kunnen helpen. Linkjes naar handige websites mogen natuurlijk ook. Ik ben dus vooral op zoek naar informatie, nog niet naar specifieke merken ofzo. Dat komt wel als ik beter weet waarnaar ik op zoek ben.
Bladwijzers