Naoma en Elyan zijn nu iets meer dan een week bij ons. Beiden hebben best jeuk (hadden ze op vorig adres geen last van) maar wellicht ligt dat ook aan de overgang van alles. Dierenarts komt sowieso vrijdag en die laat ik ook nog even checken.
Door de jeuk maar ook door de goede ervaringen bij de anderen, wil ik ze graag ook op het kruidenmengsel van Ursonne zetten wat Cos ook al een tijdje krijgt. Maar toen... ze zijn beiden echt niet opgevoed qua grondwerk/gedrag/eten. De minishet wordt helemaal enthousiast zodra ik met mijn emmertje aan kom en blokkeert me letterlijk en laat me niet doorlopen. Als ik dan doorloop komt hij echt met zijn bips richting mij staan dreigen dat hij zijn eten wil. Hij heeft nog geen een keer daadwerkelijk getrapt of gebeten maar dit is natuurlijk geen gewenst gedrag..
Naoma begint, zodra ze iets van eten ziet, te stampen met een voorbeen (heeft daarbij al in een draad gehangen en prikpaaltjes stuk getrokken). Als zij vervolgens klaar is en ze ziet anderen nog eten wordt ze boos. Ze heeft een van de andere ruinen afgelopen week door het hek aan proberen te vallen wat resulteerde in een flinke deuk in ons nieuwe 'heras' hekwerk . Zit nu dus ook een extra draad en we wachten nog maar even met de kennismaking.
Nu dacht ik eerst, dan ga ik gewoon niet meer voeren. Maar ja, ik wil ze dus wel graag dagelijks/om de dag de kruiden geven met een scheutje appelazijn. Daarnaast moet ik Cos natuurlijk gewoon kunnen voeren en het zou te gek zijn als dat niet zou kunnen omdat Naoma dan over de rooie gaat.
Ze is overigens al veel afgevallen de afgelopen 10 dagen. Ze staat bij ons op een schrale paddock (met de shet), 24/7 op goed ruwvoer. Eerder stond ze op een hele vette weide met balen kuilvoer. Ik dacht zelf aan een combi van toch wel honger, nieuwe omgeving en nieuwe mensen, beetje verveling (staat nog niet in de kudde) en voernijd bij haar gedrag maar ben er wel van geschrokken. (Van de aanvallen op het hek).
Hebben jullie tips of trucs om met beleid toch te kunnen voeren en meteen opvoedkundig bezig te zijn? Ik dacht misschien om ze sowieso aan een halster te nemen en pas laten eten als ze rustig doen? De shet en Cos misschien in eerste instantie uit het zicht van Naoma eten geven omdat zij een stuk sneller klaar is?
Bladwijzers