Mijn stoere Noorman.
Voor niets bang.
Supercool is hij op vreemd terrein, op evenementen en op/over/onder snelwegen.
Edelherten staart hij recht in de ogen.
Bij zwijnen staat hij stoer zijn mannetje.
Maar ook zíjn onverschrokkenheid kent een grens, kwam ik achter.
Na al die jaren kwamen we iets tegen dat hij echt, echt ECHT HEEEEEL eng vond....
IJslanders.
Het is volstrekt belachelijk natuurlijk, dat begrijp ik.
De IJsjes kwamen ons tegemoet in tölt. Dat dat gek is snap ik, maar ze gingen al ver voor het passeren keurig stappen en dan is er feitelijk niet veel geks aan natuurlijk.
Het ging ook keurig, zelfs al gegroet met de ruiters, gezellig half gesprekje (want nee, IJsjes hier heb ik nog nooit gezien nee) en vlák voor we elkaar passeren knapt er iets in Bailey, draait hij om en zet het op een rennen!
Ongekend.
Al járen niet gezien.
Bailey geeft, stoer als hij is, onwijs kleine signalen af bij spanning. Als hij angstig is kent hij geen dribbel, geen snort, geen geblaas.
Ik heb geleerd op de kleinste spierspanningen en energie-shifts van hem te reageren, als ik hem dan aanspreek is er nooit wat aan de hand, maar deze zag ik, voor het eerst in járen ook niet aankomen zeg.
Volledig in galop ervandoor dus. Sjongejonge zeg.
Het was wat gehannes, ik had ook nog een handpaard bij me dat zich drie extra hoedjes schrok (RBE, kan er nog wel bij) maar beide pony's waren gelukkig fijn connected en na een meter of 20 allebei in staat om ieder op hun manier weer net bij me te blijven en verder te gaan.
Maar goed.
Ik herinnerde me meteen een filmpje van een IJslander op Youtube; álle grote paarden vonden hem eng.
Ik vond dat ZO belachelijk! Hahaha, hoe kón dat nu?
Nou ja, zo dus
En vervolgens las ik dat meer mensen dit ondervonden:
http://iceryder.net/scare.html
Ik weet werkelijk waar niet wat nu de echte trigger is. Het formaat en de hoeveelheid haar kan het niet zijn, dat heeft Bailey zelf ook. De gangen, kan ik me voorstellen, maar ze stápten gewoon en waren zeer ontspannen.
Bailey is echt nog nooit bang geweest voor andere paarden, hij is juist altijd erg (overdreven) vriendelijk en erg into-your-face bij vreemde paarden. Maar bang? Nooit.
Ben benieuwd of jullie dit herkennen of kunnen verklaren
Bladwijzers