Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: trainingschema na peesblessure

  1. #1
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    Drachten
    Leeftijd
    31
    Berichten
    250
    Dagboek Berichten
    18

    trainingschema na peesblessure

    Hallo allemaal.

    Mijn paardje heeft een beschadiging aan het checkligament linksvoor opgelopen deze winter. We zijn weer aan het stappen en inmiddels ook al weer onder het zadel. Over twee weken gaan We een afspraak maken voor een controle echo om te kijken hoe het herstel verloopt.

    Gaat nog wel even duren voor ik weer op mag bouwen en ik ga ook zeker die tijd nemen maar ben wel al bezig met nadenken over een opbouwschema.

    Het viel me op dat er weinig over te vinden Is op internet. Het enige wat ik tegen kom gaat over stap en stukjes draf. Maar ik vroeg me nou juist af wanneer galop weer ten sprake komt en waar figuren en zijgangen horen in je trainingschema?
    Ik weet dat wendingen enzo belastend zijn maar hoe zit dat bijvoorbeeld met wijken of schouderbinnen?

    Ik vroeg me af of er mensen zijn met ervaring met peesblessures en hoe jullie dat aangepakt hebben met jullie paard.

  2. #2
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: trainingschema na peesblessure

    Niet met peesblessures maar wel met een terugkerende vage kreupelheid.
    In mijn dagboek vind je een opbouwschema. Verder raadde mijn da aan om na een week of 5-6 succesvol opbouwen van de draf te beginnen met een stukje galop.
    Wat figuren betreft rij in het begin vooral rechte lijnen en grote wendingen, grote voltes bv. Kleine wendingen, sbw, travers vragen meer buiging en zijn belastender voor één of meerdere benen. Die dus pas geleidelijk invoeren als je paard weer wat sterker is en de conditie weer redelijk op pijl is. Zelf ben ik bv na 2 weken opbouwen voorzichtig begonnen met een paar pasjes wat wijken in stap en voorlopig doen we wat zijgangen betreft niet meer dan dat.
    Succes met opbouwen!
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  3. #3
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: trainingschema na peesblessure

    Ik heb ervaring met een ernstige, maar volkomen genezen peesblessure. Daar kwam 9 maanden lang geen galop en geen korte wendingen bij kijken, ook geen zijgangen. Dat lijkt lang, maar als je daarna nog 21 jaar met je paard kan doen, dan zijn die 9 maanden eigenlijk niks
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  4. #4

    Re: trainingschema na peesblessure

    Eens met Ans: mijn paardje heeft ook moeten revalideren van een ernstige peesblessure. Maanden en maanden heb ik alleen maar met hem gewandeld, alleen maar rechte stukken en zoveel mogelijk over het harde. Daarna heel voorzichtig alles stapje voor stapje weer opgebouwd. Was het lang? Ja! Maar we zijn inmiddels 17 jaar verder en mijn oude ventje loopt nog steeds als een kievit! Dus wees alsjeblieft niet te snel met opbouwen.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  5. #5
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: trainingschema na peesblessure

    Hier alleen een lichte peesblessure in het been. Ik ben blijven stappen tot de controle en toen bleek het heel goed te gaan met het been. Opbouwen hebben we alleen nooit meer echt gedaan door andere problemen.

    Ook ervaring met een soort peesblessure in de rug. Toen mochten we alleen stap en draf doen onbelast. Tussendoor controle nog onvoldoende verbetering. Bij de volgende controle 4 maanden later mochten we opbouwen. Starten met gewoon een rondje galop en dat uitbouwen.
    Bij peesblessure in het been is rechtuit over de weg vaak het beste. En krijg je vaak schema van de dierenarts hoe op te bouwen.
    Zijgangen, krappe wendingen etc. zou ik echt een lange tijd weglaten.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  6. #6
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    Drachten
    Leeftijd
    31
    Berichten
    250
    Dagboek Berichten
    18

    Re: trainingschema na peesblessure

    Bedankt allemaal! Geeft ook wel goede hoop jullie reacties. Ik heb de tijd en die ga ik ook zeker nemen Mocht uit de echo komen dat stapritjes het enige Is wat ze nog mag dan neem ik daar ook genoegen mee.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •