Ik begin weer lol in het rijden te krijgen. Ik heb nu een Wintec VZH zadel met wit kopijzer op Beyond liggen, en dat past heel aardig. Alleen; ik zit veel lekkerder in een dressuurzadel. Dus vandaag mijn Wintec pro dressage, met eveneens wit kopijzer (de breedste dus) er op gelegd om te passen. Ik heb Danny hier altijd mee gereden, en zij was breed en rond (waar het idee toch vandaan komt dat dravers smal zijn, ik weet het niet ).
Tot mijn verbazing is mijn dressuurzadel dus echt veel te smal op de schouders. Beyond is echt breed; vanaf zijn schoft gaat het eerst bijna horizontaal, voordat zijn lijf verticaal gaat.... zadel lag helemaal achterover en compleet los. Dit gaat hem dus niet worden. Beyond is op zijn schouders/rug ook echt breder dan een rijtypisch gefokt paard, die zijn bijna altijd smaller dan hij is.
Een "gewoon" zadelmerk zal dus vrees ik geen oplossing gaat bieden. Nu zag ik dat Wintec ook een "wide" versie dressuur heeft (ook wel XXL genoemd) met vier maten kopijzers. Misschien dat dat iets voor ons is.
De vraag is: heeft iemand hier ervaring met een Wintec wide? Of suggesties voor een ander dressuurzadel voor een heel breed paard? Ik ben benieuwd!
Bladwijzers