Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Moeizame introductie

  1. #1
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    42
    Berichten
    459

    Moeizame introductie

    Ik weet niet of mijn topic goed staat onder 'medisch' maar weet eigenlijk niet zo goed waar het anders te zetten. Elyan en Naoma zijn komende vrijdag 4 weken bij ons. We hebben nu op 2 momenten een kennismaking in gang gezet en 2 x moesten we al snel stoppen.

    1e keer was twee dagen nadat ze bij ons waren. Allen waren zo enorm relaxed dat we besloten om Naoma en Johnny aan elkaar voor te stellen. Johnny is rustig en een stabiel paard dus dat leek ons de juiste keuze. Achteraf bekeken was het niet zo slim om dit in het weitje te doen waar Naoma al twee dagen stond. Het was vrij klein en we zetten Johnny in feite ongevraagd in haar ruimte. Hij liep haar straal voorbij, zij ging nieuwsgierig achter hem aan en voor we het goed en wel door hadden stonden ze met de billen naar elkaar en begonnen ze te trappen, en niet een keer maar ze bleven echt bezig naar elkaar. Naoma heeft Johnny's zwilwrat eraf getrapt en beiden hadden op de billen wat hoefafdrukken staan. We hebben ze uit elkaar gehaald en weer naast elkaar gezet met hekwerk ertussen.

    2e keer was afgelopen zondag. Nieuwe weide gehuurd van zo'n 4000 m2 (zou eerst hectare zijn maar krijgen nog bericht over de andere helft) waarop we ze dan maar ineens samen zouden zetten en niet een voor een. Plek genoeg om elkaar te ontwijken dachten we. Ze begonnen te grazen, Cos ging op Naoma af. Beetje dreigend maar ze keerde haar bips naar hem en haalde uit, hij heeft een klein schaafwondje maar bleef niet terug trappen. Vervolgens ging Koda zich ermee bemoeien en die vloog op Naoma af en begon haar in haar schoft te happen. Ze draait zich om, haalt flink uit (Koda was inmiddels ook omgedraaid en begon te trappen) en Koda loopt op 3 benen weg. Hij had een wond op zijn been die aardig bloedde en waarvan we twijfelden of het gehecht moest worden. Dus maar weer uiteen gehaald, dierenarts gebeld en terug naar huis gelopen.

    Achteraf gezien was ook deze constructie niet oke. Mijn vriendje heeft de confrontatie een klein stuk gefilmd en daar zie ik vooral een bange en onzekere Naoma die in de stress schiet als ze opeens van meerdere kanten de (negatieve) aandacht krijgt.
    Nu heb ik even overlegd met de vorige eigenaar en zij raadt me toch aan om een voor een te introduceren. Eerst Naoma en Elyan op de nieuwe weide zetten en een dag of twee laten staan totdat ze zich daar gewend voelen. Dan de laagste in rang (Cos) erbij. En niet uit elkaar halen tenzij er natuurlijk ernstige blessures ontstaan. Als het goed gaat met Cos dan na een dag of 2 Johnny erbij zetten 's ochtends. Als dat dan gedurende dag goed gaat dan 's avonds Koda erbij. Zij geeft aan dat het zo wat evenwichtiger gaat omdat Cos dan al bij Naoma 'hoort' en ze niet door alle drie tegelijk benaderd wordt.

    Overigens staan ze nu in dezelfde paddock met schrikdraad ertussen. Dat gaat op zich heel goed (gelukkig allemaal respect voor de draadjes) en we zien daar wisselend gedrag. Sowieso zoeken ze elkaar wel op qua gezelschap. Als de 3 ruinen vooraan staan, gaat Naoma met Elyan aan de andere kant van het draadje ook vooraan staan. Verhuizen ze naar achter, dan wordt vrij snel mee verhuisd. Over de draad hebben ze al neusje neusje gestaan, schijnaanvallen naar elkaar gedaan (vooral Koda naar Naoma eigenlijk) maar verder gaat het er vooral nieuwsgierig en rustig aan toe.

    We gaan nu eerste de nieuwe weide goed in orde maken omdat we ze daar dan toch ook in de nacht gaan laten staan (2 straten verder). In de week van 22 juni heb ik heel de week vrij en dan wil ik eigenlijk opnieuw gaan introduceren. Ik merk dat ik dit toch wel heftig vind, Cos hebben we vrij snel overal bij kunnen gooien... En ik weet ook dat het niet goed is om ze (veiligheidshalve) steeds weer terug uiteen te halen. Mja, je kan een paard ook niet verder op 3 benen bij een intro laten zijn... Jullie nog, tips, advies of ervaringen?
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  2. #2
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Moeizame introductie

    Ja moeilijk he, ik heb het ook gezien bij Whoopie en Britt , konten tegen elkaar en maar meppen, akelig om te zien en je hoopt maar dat het goed gaat, die hadden ook tijd genoeg gehad om te wennen maar ze gingen toch kijken wie de baas was, blijkbaar zitten ze qua dominantie dicht bij elkaar. Gelukkig had de een ineens pijn dus die ging de andere uit de weg en toen was het klaar. Ik blijf het heel moeilijk vinden en volgens mij is er geen kant en klaar recept voor, ik denk wel dat het op die manier kan werken eerst een voor een, zodat ze niet met 2 paarden als groep in de verdediging gaan. Succes!!
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  3. #3
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Moeizame introductie

    Ik zie nu bij Vinur hoe lang het allemaal duurt. Hij staat nog steeds alleen met Stjarna. Stjarna heeft ruim 3 weken niet mogen eten van Vinur, maar heel heftig gevochten werd er gelukkig niet. Dus bij elkaar laten staan. Heel langzaam groeien ze naar elkaar toe. Maar andere paarden introduceren vind ik nog niet zo nodig. Het zou fijn zijn als ze zich eerst echt verbonden voelen. Ondertussen zet ik Vinur op de poetsplaats wel naast de andere paarden, zo wennen ze wel aan elkaar. Soms helpt het ook om veel samen te doen met de paarden. Ik heb ook geleerd: dat ze elkaar over het draad heen aardig vinden betekend niet dat dat ook zo is als je ze bij elkaar zet

  4. #4

    Re: Moeizame introductie

    Ik heb ook kort geleden twee groepjes bij elkaar gezet, en dat heeft ook wat strijd opgeleverd. Wat ik ervan geleerd heb is veel ruimte en veel tijd nemen. Bij ons werd er niet heel uitgebreid gemept, maar wel gejaagd. Door onze ruimte (twee weides en een pad rondom) konden de ruziezoekers elkaar ontlopen en kwam het niet tot heel heftige confrontaties. Toch heeft het wel een paar weken geduurd voordat de groepjes één kudde werden. Nou is jouw ruimte beperkt, dus dat maakt het wel wat lastiger. In dat geval denk ik dat een voor een introduceren wel verstandig is, om de nieuwe pony's niet te veel stress te geven. En inderdaad niet te snel uit elkaar halen. Het kan er heel heftig uitzien, maar als je ze steeds uit elkaar haalt voordat de gemoederen zijn bedaard, moet je die confrontatie steeds opnieuw aangaan. Zolang er geen ernstig gewonden vallen, zou ik het even aanzien. Als er genoeg te eten is, gaan de meeste paarden na verloop van tijd toch gewoon weer eten.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  5. #5
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    42
    Berichten
    459

    Re: Moeizame introductie

    Dank voor de reacties. Dat ze elkaar door het draad aardig kunnen vinden hoeft inderdaad helemaal niets te betekenen zonder dat draadje, daar kwamen we wel achter ja... Ik denk ook dat ik eerst Cos erbij wil hebben. Ik hoop ze voor de winterperiode allemaal samen te hebben maar als dat niet lukt dan is daar qua paddock/ruimte ook wel weer een mouw aan te passen. Dan heb ik mijn eigen paarden ten minste allemaal bijeen staan. Ik ben echt geen watje en kan het 'zielige' ook wel een poosje los laten voor het grotere toekomstige doel. Maar ik vind aardige verwondingen wel erg heftig... Voor nu ga ik maar focussen op Naoma en Cos bijeen krijgen .

    Ik heb altijd een eetplek meer dan het aantal paarden in een groepje dus ik hoop zo wel dat ze allemaal genoeg te eten en drinken krijgen. Daar zal ik ook goed op gaan letten.
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  6. #6
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Moeizame introductie

    Heb je al dingen 'samen' met ze gedaan?
    Ik heb er zelf niet direct ervaring mee, maar weet dat Josien vd Poel grote problemen in de kudde opgelost had door een aantal keer een wandeling te maken met de hele groep (3 paarden in dat geval). Wel ieder paard een eigen mens erbij en dan niet zomaar 10 minuutjes wat doen, maar een serieuze wandeling. Misschien werkte dat, omdat de mens in dat geval de kuddeleider is en de paarden een kuddegevoel kregen doordat ze allemaal in een nieuwe omgeving waren.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  7. #7
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    42
    Berichten
    459

    Re: Moeizame introductie

    We wandelen en rijden veel samen, ze staan nu ook al 4 weken naast elkaar en kunnen dus snuffelen en neuzen en dat gaat eigenlijk allemaal goed. Cos en Naoma hebben we ook al naast elkaar aan een touw laten grazen maar zodra het touw (met de mens eraan vast) verdwijnt verandert dan toch de hele dynamiek. Maar komende tijd blijven we zeker regelmatig wandelen en rijden. Als de ene groep nu op de wei staat, zetten we Naoma en Elyan op het pad eromheen om te knabbelen.

    Wel goede tip om een langere wandeling te gaan maken. Tot nu toe waren we binnen 3 kwartiertjes terug..

    - - - Updated - - -

    Overigens reageren ze ook enorm als we met een of twee paarden weg gaan. Als we met Noama weg gaan staan de drie ruinen te hinniken en drama te maken en als ik met Cos weg ga doet Naoma alsof ik haar beste vriend meeneem... Aparte wezens zijn het soms .
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •