Hoi. Zoals de meesten wel weten heb ik een vrachtwagentje gekocht om te gebruiken als paardenvervoer.
Het wordt grotendeels een zelfklusproject al laat ik ook professionals eraan werken.
Het wordt een achterlader waarin de paarden diagonaal gaan reizen. (Dit is moeilijk anders te realiseren met mijn type vrachtwagentje)
Nu zit ik met een belangrijke vraag over tussenschotten. Het meest logisch is de paarden schuin zetten (sowieso noodzakelijk) en dan dat de schotten aan de kant van de hoofden vastzitten aan de wand en dichtgedaan worden thv de achterhand (dus aan de groene bolletjes op de tekening vast en losmaken). Dit maakt dat de schotten makkelijk open en dicht kunnen. De moeilijkheid is dat als ik mijn paard in de vrachtwagen leid, ik eigenlijk onder het schot doormoet kruipen om het dan volledig dicht te kunnen doen??? Een vriendin heeft dit systeem en ze vindt het gevaarlijk. Misschien kan het schot ook knikken en kan ik het dichtdoen maar dan via de achterhand toch naast het schot weg zonder te bukken??? Ik denk maar hardop
Andersom kan ook dat de schotten aan de achterhand vastzitten en dan aan de hoofden van de paarden open en dichtgaan (blauw bolletjes). Dan heb ik sowieso een knikkend schot nodig om voorbij de zijwand te komen (maar die bestaan).
Waar ik mee zit is dat ik paarden nooit diagonaal vervoerd heb. En in beide gevallen vraag ik me af hoe het met paardlief zit terwijl hij geladen is maar de schotten nog niet dicht zijn. Want zo heb ik begrepen en dat lijkt me het meest logisch: je bindt het paard pas vast zodra het schot dicht is. Wat is het veiligste?
Hoeveel breedte heeft een paard op een vrachtwagen nodig? Bij een trailer vind ik max. 90cm in de maten terug.
Wanneer ik uitleg vraag bij paardenvrachtwagenbouwers zeggen ze allemaal: ons systeem werkt, geen problemen mee gehad (ongeacht of ze voor of achter sluiten). En meer uitleg komt er eigenlijk niet. Dus ik ben benieuwd naar alle meningen, ervaringen,....
vrachtwagen indeling.jpg
Bladwijzers