Onze B-pony heeft behoorlijk gevoelige hoeven op harde ondergrond en op grind.
Hij heeft (waarschijnlijk) 4,5 jaar op de wei gelopen en loopt sinds september voornamelijk op zand en steen. Zolang de wei het volhoudt, staan ze ca 5 uur per dag op het gras.
Hij had redelijk brede hoeven en was behoorlijk gevoelig toen hij bij ons aankwam, was volgens de hoefsmid vrij normaal als hij altijd in het gras heeft gestaan.
Inmiddels staat hij keurig op zijn voeten, maar die gevoeligheid blijft helaas. Het wordt heel langzaam wel ietsjes beter, maar absoluut nog niet goed genoeg.
Op het grind loopt hij simpelweg kreupel, en op steen/asfalt loopt hij vrij kort. Inmiddels kan er wel een rustig drafje uit op het asfalt, maar hij heeft grote voorkeur voor de berm!
Natuurlijk heeft hij tijd nodig om te wennen aan een harde ondergrond, maar onderhand zou ik toch wel verbetering moeten gaan zien?!
Hebben jullie misschien tips om hem daarin te ondersteunen? Ik ben heel voorzichtig aan het rondkijken voor hoefschoenen om in ieder geval op het asfalt wat verzachting te geven (met het oog op beleren voor de kar). In het dagelijks leven heeft hij daar natuurlijk geen hulp van.
Misschien dat ik qua voeding/training nog iets zou kunnen doen?
Hij staat nu ong. 5 uur op het gras, krijgt daarnaast 2 flinke porties voordroog (bijna onbeperkt) en 3x per dag een grote hand Nature's Best van Pavo met een hand luzerne..
Geen flauw idee of jullie een verband zien, maar hij heeft ook vrij veel jeuk over zijn hele lijf. Dit is niet seizoensafhankelijk.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Bladwijzers