Ik denk dat paarden, net als mensen, ook verschillend reageren op pijn. De ene zal het sneller aangeven dan de ander. De ene zal ook beter kunnen omgaan met alleen staan of boxrust dan de ander. Het is denk ik bij ieder paard een puzzel en goed om dan ook met anderen te overleggen (die je daarin vertrouwt).
Caitlin heeft in haar leven twee keer meerdere weken op paddock/box rust gemoeten, de eerste keer 3 maanden (net voordat ik haar kreeg) en de andere keer 2 maanden. Beide keren heeft ze er veel beter op gereageerd dan ik had verwacht, mentaal leek ze er zelfs weinig last van te hebben en zelfs wat beter van te worden (in de zin dat ze heeft geleerd dat mensen ook kunnen helpen ipv je dwingen tot dingen die je niet wil).
Wat ik merk is dat ik soms een soort 6e zintuig lijk te hebben voor veranderingen bij Caitlin. Kleine veranderingen in haar bewegingspatroon doen bij mij al alarmbellen rinkelen, waar andere mensen nog helemaal niets zien. Dat maakt wel dat ze na de eerste hoefbevangenheid er een keer of 2 a 3 weer tegen aan heeft gezeten, maar waar ik er snel bij was. Die alarmbellen maken echter ook dat ik eigenlijk niet langer dan een week weg durf te gaan en haar eigenlijk niet elders zou durven te stallen.
Caitlin staat een groot deel van de dag apart van de andere twee. Ik merk dat een vast patroon daar in veel helpt om de rust te bewaren. Ze komt nooit voor 15.00 uur op het gras. In de ochtend krijgt ze eerst hooi en dan neem ik de andere twee mee. Ze blijft altijd netjes bij het hooi staan. Ze kan de andere twee zien, horen, ruiken. Tot op zekere hoogte, want de paddock ligt aan de ene kant van de wei en het stalletje aan de andere kant. De andere twee gaan dan wel eens binnen staan of achter de stal staan en dan ziet ze hen niet meer. Reageert ze eigenlijk niet op.
In de winter hebben ze samen het gehele stuk, wanneer het kaal is, dan blijf ik wel oefenen door ze 1 a 2 keer per week uit elkaar te halen. Dan ga ik bij de buren rijden ipv in mijn eigen bak of ik doe een wandeling.
Bladwijzers