Ik ben weer wat actiever in de dagboeken aan het lezen en kom best wat forumpaarden tegen met fysieke problemen (kreupel, arthrose, pijn, darmproblemen, etc). Waarschijnlijk is dat niet toevallig want ik heb zelf ook zo'n paard
Aangezien Ab al vanaf het moment dat hij 15 jaar geleden bij mij kwam een brokkenmaker is en de laatste 5 jaar ook echt een zorgenkindje is geworden, heb ik inmiddels wat ervaring opgebouwd op dit gebied.
Overigens heb ik geen negatief oordeel over "zorgenkindjes". Ik weet niet of ik het zo kan verwoorden dat het duidelijk is voor iedereen, maar mijn liefde voor Ab blijft even groot, het is absoluut niet zo dat ik van hem af wil of van de zorg afwil. Dus mijn insteek in dit topic is gewoon het delen van ervaringen, niet om te klagen over "hoe zwaar het wel niet is".
Nu staat Ab momenteel in een hechte kudde, waar ook een paar oudere paarden en een paar zorgenkindjes staan. Dit heeft me de laatste tijd erg aan het denken gezet over "gezondheid". Ik observeer de paarden vaak en dit zet me aan het denken. Zo zijn er paarden die (volgens mij!) fysiek niet gezond zijn, maar wel gelukkig. En andersom. Er zijn paarden die door (?) hun beperking uit de groep liggen en er zijn paarden die ondanks/dankzij hun beperking gesteund worden door de groep. Etc.
Ik zou het interessant vinden om jullie visie hierop ook te horen en om ervaringen te delen.
Zo denk ik vaak na over de volgende vragen (zonder de antwoorden te hebben hoor):
-Hoe zie je of een paard pijn heeft? Dit lijkt per paard zo verschillend te zijn.
-In hoeverre heeft een paard last van deze pijn?
-Hoe zie je of een paard gelukkig is? Wat is een paardwaardig bestaan en wanneer neem je de beslissing dat het afgelopen is?
-Wat is gezondheid? Kan een paard (of een mens) eigenlijk wel perfect gezond zijn?
-Hoe meer ik leer over voeding en darmen, hoe moeilijker het wordt om een/mijn paard goed te voeren. Hoeveel weet ik eigenlijk nog niet op andere (fysieke) vlakken?
-In hoeverre beinvloeden mijn zorgen over fysieke gezondheid mijn paard en de relatie tussen ons?
-Wat gaat er voor, fysieke gezondheid of mentale gezondheid? Hoe maak ik keuzes hierin?
-Welke rol speelt de kudde in het omgaan met fysieke beperkingen bij kuddeleden, hoe gaan ze hier mee om onderling?
Ik ben benieuwd naar jullie visie, jullie ervaringen, jullie gevoelens en gedachtes over jullie zorgenkindjes.
Bladwijzers