Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Resultaten 46 tot 60 van de 69

Topic: Wat voeren jullie? en hoe?

  1. #46

    Re: Wat voeren jullie? en hoe?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marleendenarend
    Ik heb laatst tijdens een cursus met Machteld van Dierendonck gehoord dat ongeveer 50% van de veulens een maagzweer heeft. Dit valt te wijten aan stress bij het afspenen en ook de overgang naar krachtvoer. Een veulenmaag is niet berekend op het verteren van zoveel krachtvoer. Geef het hem dus aub NIET! Het maagzweerverhaal is redelijk recent en er zijn vermoedens dat er sowieso veel paarden rondlopen met maagzweren door onder andere de grote plas maagzuur in hun maag en een tekort aan ruwvoer/teveel aan krachtvoer in de maag. Ik hoop dat je hier iets mee kan.

    Groetjes, Marleen
    Nou Marleen, dit verhaal zou kloppen als men ook zou kijken naar de rest van dieet van de veulens. Ieder paard dat onvoldoende ruwvoer krijgt, loopt een verhoogd risico op maagzweren, simpelweg omdat de maag dan leeg staat. Voor het verteren van krachtvoer maakt de maag extra maagzuur aan, zodat het krachtvoer verteerd kan worden. Daarnaast is speeksel een natuurlijke buffer voor maagzuur en veel speeksel produceert een paard door het kauwen van... ruwvoer. Geef je dus slechts krachtvoer en weinig hooi, dan heb je een overdaad aan maagzuur.

    Vandaar dat men adviseert om het krachtvoer te verdelen in porties verspreid over de dag en eerst hooi te voeren. Overigens is het logisch dat juist veulens er een verhoogd risico op lopen, zeker als je het krachtvoer ineens geeft met tekort ruwvoer.

    Pebbles (van Trea) krijgt zowat onbeperkt hooi en de hele dag door. Zij loopt dus weinig risico op een maagzweer.
    "Nou Marleen, dit verhaal zou kloppen als men ook zou kijken naar de rest van dieet van de veulens."

    Wat is er dus nu precies niet waar volgens jou? Ik snapput nie....

    Jouw verhaal is wat ik schreef, dus ik begrijp je reactie niet helemaal.

    Blijft staan, dat een veulenmaag nog niet bestand is tegen de ingredienten uit krachtvoer. Veulens vertonen een hoger percentage maagzweren door de combinatie van krachtvoer en stress dan volwassen paarden. Dus waarom toch doorgaan? Onze veulens groeien heel gezond op zonder en wat is dan het voordeel nog?

    Groetjes, Marleen

  2. #47
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Wat voeren jullie? en hoe?

    Hoi Marleen, ik zal proberen te verduidelijken wat ik bedoel, in onderstaande quote zeg dat een heleboel veulens maagzweren hebben dankzij stress en de overgang naar krachtvoer. Dat zijn inderdaad twee oorzaken van maagzweren, maar je vergeet erbij te zeggen of het onderzoek ook gekeken heeft naar de hoeveelheid ruwvoer die de veulens kregen.

    Bovendien is het niet logisch om een pas afgespeend veulen krachtvoer te onthouden, omdat dit slecht voor de maag zou zijn. Vaak worden de veulens in Nederland erg vroeg (té vroeg) afgespeend, nemen nog te weinig ruwvoer op en kunnen dus niet uit het hooi/gras voldoende binnenkrijgen om aan hun basisbehoefte én groei te voldoen.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marleendenarend
    Dit valt te wijten aan stress bij het afspenen en ook de overgang naar krachtvoer. Een veulenmaag is niet berekend op het verteren van zoveel krachtvoer. Geef het hem dus aub NIET! Het maagzweerverhaal is redelijk recent en er zijn vermoedens dat er sowieso veel paarden rondlopen met maagzweren door onder andere de grote plas maagzuur in hun maag en een tekort aan ruwvoer/teveel aan krachtvoer in de maag.
    Vandaar dus mijn antwoord, met een uitgebreide versie van het maagzuur verhaal (dat overigens al veel langer bekend is, maar dit terzijde). De eerste zin had misschien wel tactvoller gekund, excuses daarvoor.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Nou Marleen, dit verhaal zou kloppen als men ook zou kijken naar de rest van dieet van de veulens. Ieder paard dat onvoldoende ruwvoer krijgt, loopt een verhoogd risico op maagzweren, simpelweg omdat de maag dan leeg staat. Voor het verteren van krachtvoer maakt de maag extra maagzuur aan, zodat het krachtvoer verteerd kan worden. Daarnaast is speeksel een natuurlijke buffer voor maagzuur en veel speeksel produceert een paard door het kauwen van... ruwvoer. Geef je dus slechts krachtvoer en weinig hooi, dan heb je een overdaad aan maagzuur.

    Vandaar dat men adviseert om het krachtvoer te verdelen in porties verspreid over de dag en eerst hooi te voeren. Overigens is het logisch dat juist veulens er een verhoogd risico op lopen, zeker als je het krachtvoer ineens geeft met tekort ruwvoer.
    Ik zeg dan ook bij mijn weten nergens dat jouw verhaal niet waar is, ik ben het alleen niet eens met de stelling:
    Geen krachtvoer aan veulens voeren, wegens kans op maagzweren.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marleendenarend
    Blijft staan, dat een veulenmaag nog niet bestand is tegen de ingredienten uit krachtvoer. Veulens vertonen een hoger percentage maagzweren door de combinatie van krachtvoer en stress dan volwassen paarden. Dus waarom toch doorgaan? Onze veulens groeien heel gezond op zonder en wat is dan het voordeel nog?
    In de zin die ik even vetgemaakt heb, geef je aan waar het om draait en ik ben de laatste die dat zal ontkennen. Ik ben alleen van mening dat als veulens op minder jonge leeftijd worden afgespeend, dus pas als ze zelf hun dagelijkse portie ruwvoer binnen kunnen krijgen, minder last zullen hebben van de opname van krachtvoer. Simpelweg omdat ze door de grotere speekselaanmaak een betere buffer in hun maag hebben om het krachtvoer te kunnen verteren.

    Veulenkrachtvoer is uitgevonden om een veulen zonder moedermelk toch alle benodigde stoffen te kunnen bieden om gezond te kunnen groeien, dus niet alleen voor onderhoud (daar is hooi/gras genoeg voor). Om gezond te kunnen groeien zijn er bepaalde stoffen nodig, die gras/hooi van nature niet bevat en daardoor zal de groei van een veulen anders verlopen.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  3. #48

    Re: Wat voeren jullie? en hoe?

    Ik lees driftig mee, dat snappen jullie zeker wel

  4. #49
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Wat voeren jullie? en hoe?

    Uiteraard lees jij driftig mee!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  5. #50

    Re: Wat voeren jullie? en hoe?

    Ok, bedankt voor je uitleg over je eerste reactie. Nu snap ik het wel.

    Ik vraag me dus serieus af of een veulen van pak hem beet 4 a 5 maanden niet voldoende voedingsstoffen haalt uit onbeperkt ruwvoer. Bij ons krijgen veulens geen krachtvoer en het enkele slokje melk dat ze nog bij mama drinken is meer een slokje voor troost als ze iets spannend mee hebben gemaakt. Ze zien er kerngezond en goed ontwikkeld uit. Hoe verklaar je dat dan?

    Een interessant gegeven is dat moederloze veulens uit de Koniks kuddes in Nederland zelfs vanaf een leeftijd van 3 weken weten te overleven zonder melk. Dat op deze leeftijd echter melk wel heel belangrijk is blijkt uit het feit dat deze veulens wel een groeiachterstand hebben. Jammerlijk was het zo dat de moeder en veulen enkele weken erna herenigd werden, maar elkaar niet meer herkenden. Triest he?

    Wat ik eigenlijk graag wil zeggen; ik heb het niet op biks, punt uit. Dat is nu eenmaal mijn overtuiging. Als er bijgevoerd moet worden op jonge leeftijd zou ik toch eerder zoeken naar 'echte' voedermiddelen die de benodigde stoffen bevatten. Dan denk ik aan wilgen en berkentakken, granen, luzerne (ivm eiwit, maar helaas bevat het meestal melasse zoals jij vast weet), vruchten, etc. Alles waar het veulen de benodigde voedingsstoffen kan halen, als het maar geen onnatuurlijk geperst, bewerkt brokjesgeval is met allerlei toevoegingen die soms meer kwaad dan goed doen. Ook zou ik eerder een muesli van goede kwaliteit voeren dan biks.

    Nou ja, voor ik in herhaling ga vallen...... mijn boodschap is nu wel duidelijk dacht ik (hihi)

    Groetjes, Marleen

  6. #51

    Re: Wat voeren jullie? en hoe?

    Ik heb toevallig lucerne gevonden zonder melasse: Hartog

  7. #52

    Re: Wat voeren jullie? en hoe?

    He, dat is een uitkomst voor vele mensen denk ik! Ik voer het mijn paard niet meer, omdat zij snel last krijgt van een overschot aan eiwit. Daarom ga ik er niet nog meer van voeren dan ze nu al binnenkrijgt. Maar goeie tip!

  8. #53
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Wat voeren jullie? en hoe?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marleendenarend
    Een interessant gegeven is dat moederloze veulens uit de Koniks kuddes in Nederland zelfs vanaf een leeftijd van 3 weken weten te overleven zonder melk. Dat op deze leeftijd echter melk wel heel belangrijk is blijkt uit het feit dat deze veulens wel een groeiachterstand hebben. Jammerlijk was het zo dat de moeder en veulen enkele weken erna herenigd werden, maar elkaar niet meer herkenden. Triest he?
    En dat is nou precies wat ik bedoel... In moedermelk zitten gewoon een aantal stoffen die een veulen nodig heeft. Ik begrijp dat in jouw geval de veulens zichzelf afspenen, dus wel het "troostslokje" en onbeperkt ruwvoer krijgen. Vaak worden in nederland veulens al met 4 maanden bij hun moeder weggehaald en dan heb je die stoffen toch echt nog wel nodig.

    Maar dat je anti-biks bent, dat was me inmiddels ook wel duidelijk . Als je lucerne voert in combi met granen kan dat prima, je heft de scheve Ca:P verhouding ermee op!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  9. #54
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re: Wat voeren jullie? en hoe?

    Brutus krijgt 2x per dag een schep (3/4 voerbeker) een mengsel van Balance Muesli van havens en Lucerne (ongeveer 3/4 balance en 1/4 lucerne) (ehm..jossie...kan dit??) en verder 3x per dag een ruime plak hooi. Ik moet nodig aan de slag met de hooinetten... wil graag dezelfde maken als MH heeft

  10. #55
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Akersloot (Noord-Holland)
    Berichten
    666

    Re: Wat voeren jullie? en hoe?

    Of het nu wel of niet zo is met die maagzweren weet ik niet. Maar dat met dat maagzuur schijnt een oorzaak te kunen zijn van Luchtzuigen, dus voorzichtigheid geboden !

  11. #56
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Wat voeren jullie? en hoe?

    Ik heb even gezocht wat Balance voor iets was en op de site staat al dat het samengesteld is uit ondere andere lucerne en granenmix. Het lijkt mij dat meneer Hartog (niet havens ) de verhouding Ca:P wel goed berekend zal hebben. Prima dieet voor Brutus dus!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  12. #57
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re: Wat voeren jullie? en hoe?

    hihi..inderdaad.. Hartog! En ik doe er dus wel nog extra lucerne bij... en wat ik nog vergeten was.. hij krijgt ook in elk emmertje (wij zetten voer klaar in afgesloten emmertjes.. voor Bruut dus 2 op een dag) een schep foeneknofzeewier (met extra zeewier want ik heb er een extra zak doorgemengd), trias omega olie en appelazijn...!! Een soort maaltijdsalade dus!

  13. #58

    Re: Wat voeren jullie? en hoe?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Firsty
    Of het nu wel of niet zo is met die maagzweren weet ik niet. Maar dat met dat maagzuur schijnt een oorzaak te kunen zijn van Luchtzuigen, dus voorzichtigheid geboden !
    Ja, dat heb ik dus ook gehoord. Het schijnt dat het paard met de zuigbeweging (kribbebijten) geen lucht inslikt, zoals altijd aangenomen werd, maar dat hij zijn speekselklieren leergtrekt. Dit zodat het een buffer kan vormen tegen de grote plas maagzuur in zijn maag. Er wordt op dit moment geexpirimenteerd met maagzuurremmers (geen rennie!!!). De maagcompositum van de groene os zou helpen. Als het zuig/kribbebijt gedrag minder wordt, kun je er zeker van zijn dat het paard maagzweren heeft, of aan het ontwikkelen is. Haal dan de dierenarts er bij!

    Groetjes, Marleen

  14. #59

    Re: Wat voeren jullie? en hoe?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Ik begrijp dat in jouw geval de veulens zichzelf afspenen, dus wel het "troostslokje" en onbeperkt ruwvoer krijgen. Vaak worden in nederland veulens al met 4 maanden bij hun moeder weggehaald en dan heb je die stoffen toch echt nog wel nodig.
    Nee hoor, was het maar waar! Helaas worden de veulens meestal eerder verkocht dan het moment waarop ze zichzelf afspenen. Gelukkig mogen de veulens dit jaar net zo lang bij de moeder blijven als kan. Wordt moeder of veulen verkocht na minimaal 4 maanden (vind ik nog te vroeg hoor), dan worden ze automatisch afgespeend. De veulens zijn ook nog maar 4 5 en 6 maanden. Ze eten volop mee met de merries en kunnen zo langzamerhand al heel wat kuilgras/hooi verorberen. Dat zijn ze uit eigen beweging al heel vroeg gaan doen. Drinken doen ze nu al veel minder, maar ik ben wel blij dat ze het nog kunnen. Al vind ik dat meer om emotionele redenen dan om voedingtechnische redenen.

    Maar goed, gedeeltelijk zijn we het eens toch? Jij zegt dat het krachtvoer onmisbaar is, ik zeg dat het krachtvoer onmisbaar is als dat blijkt uit verslechterende conditie. Ik heb alleen nog niet meegemaakt dat het echt nodig was.

    Even iets anders, waar koop ik het paarse boekje (voorheen groene boekje)? Misschien dat jij het weet.

    Groetjes, Marleen

  15. #60
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Wat voeren jullie? en hoe?

    Ik heb het paarse (ooit groene) boekje van Saar, die is docente dierverzorging . Ik geloof dat je ze ook kunt bestellen bij CVB via http://www.cvb.pdv.nl/nederlands/bestel.php . Ik gebruik het vaak en het is echt een aanrader! Overigens is de hele site van het cvb de moeite van het lezen waard.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •