Toen ik mijn pony (Tinker, LBI) kocht, was er niets aan de hand. Ik kon gewoon met een krukje opstijgen en mevrouw bleef netjes staan. Dit is zo een hele tijd goed gegaan. Tot het moment dat ik een inschattingsfout maakte; pony kon niet stilstaan (winderig weer, teveel energie) en stapte weg toen ik op wilde stappen. Dus ik weer van het krukje af, opnieuw proberen en weer hetzelfde. De derde keer kwam de oude manegegedachte in mij op *zucht* ''ik ga er nu gewoon op en ze blijft maar staan.'' Niet dus. Ik kwam erop maar terwijl ze liep. Ik zat nog niet goed in het zadel en zij bokte mij eraf. Met voor mij vrij ernstige gevolgen; ik viel met mijn rug op een soort van stoeprandje (randje om het bakzand in de buitenbak te houden). Een week lang een been niet op kunnen tillen, arm gekneusd, nagel los etc.
Dit is alweer een hele tijd geleden maar nog steeds heb ik een beetje spanning als ik ga opstijgen. Ik kijk heel goed naar mijn paard, dat heb ik nu wel geleerd. Maar nu is het dus over het algemeen zo, dat als ik het krukje naast haar zet, ze 1 stap opzij doet, waardoor ik niet op kan stijgen. Dus dan verplaats ik mijn krukje en dan probeer ik het opnieuw. Ik zie totaal geen spanning vanaf haar kant, het lijkt wel alsof ze het doet zodat ze mij beter kan zien.
Dit heeft verschillende ''stages'' gehad; in het begin duurde het wel 40 min voordat ik erop zat, toen is het teruggegaan naar een paar keer en soms kan ik in een keer opstappen. Toen het zo lang duurde heb ik mij afgevraagd wat de discomfort zou zijn voor haar zodat ze wel zou blijven staan. Ik heb toen de leadrope aan haar hoofdstel gemaakt (nep-Micklem) en als ze weer opzij stapte moest ze van mij een paar rondjes draven. Dit heeft dus wel de duur verkort voordat ik op kon stappen, maar helemaal weg is het ook niet. Nu heb ik al een hele tijd niet meer gereden maar wil het weer gaan proberen.
Daarom aan jullie de vraag:
Wat kan ik doen om dit helemaal weg te nemen?
Ik oefen het regelmatig, ook als ik niet van plan ben om op stappen, ook zonder zadel op etc. We zijn bezig met Level 2.
Bladwijzers