Björn bekapt vanuit jaime Jackson.
Ik vind hoefwand te lang. En hielen lijken scheef en lang
Björn bekapt vanuit jaime Jackson.
Ik vind hoefwand te lang. En hielen lijken scheef en lang
De hoef wand ís niet lang. Dat lijkt op de foto. Hoef wand is gelijk aan de zool. Door de iets geweken witte lijn lijkt het of er wat van de wand af kan, maar dat is niet zo. Jamie Jackson volgt de zool, daarbij ontstaan natuurlijke 'kwartierboogjes'. Ongeregeldheden in de hoef komen niet door verkeerd bekappen, maar niet optimale overige omstandigheden. (In dit geval waarschijnlijk niet optimaal hooi). Dat los je niet op door te gaan corrigeren (met kwartierboogjes waar ze natuurlijk niet zitten). Enige wat we doen is de voet naar de natuurlijke slijtage brengen. Verder moet het lichaam het zelf oplossen.
Marjo wat bedoel je met de hielen scheef? Deze zijn gelijk aan de natuurlijke hoef. We bekappen vaunit de hoef en niet met allerlei kaders van 'buitenaf'. Ik weet niet precies hoe jij of anderen dat doen. Maar volgens mij zit daarin nog wel een verschil.
Mooie foto's Yo-Rien. De beelden herken ik van de bekapping die Bjorn bij mijn IJslanders heeft gedaan. Ook ik houd de hoefwand korter, zodat de witte lijn niet de kans krijgt om uit te rekken en daardoor gevoelig te worden door steentjes, die de witte lijn vervolgens nog verder uittrekken enz. enz.
Maar dat is inderdaad niet hoe Bjorn bekapt. Die gaat ervan uit dat de hoef dat zelf moet herstellen. Alleen zal dat i.m.o. nooit gebeuren als de hoefwand uitsteekt ten opzichte van de zool. Dat wil zeggen, dat ervaar ik als ik te lang wacht met bijwerken van de hoeven. Dan heb ik meteen een uitgerekte witte lijn. Als ik elke week een vijl langs de hoefwand haal, blijft de hoef veel compacter en kunnen steentjes er niet tussen gaan wrikken.
- - - Updated - - -
Op de laatste foto zie je bovenaan trouwens een stukje schaduw zitten bij het kwartier aan de linkerkant, onder de hiel. Daar steekt de hoefwand dus boven de zool uit en is er niet gelijk aan, anders zou je geen schaduw hebben.
Wel interessant om te zien. Zelf zie ik altijd graag foto's recht van opzij zodat je ook de stand van het been ten opzichte van de hoef kan zien.
Dit komt ook wel omdat dat hier het belangrijkste is. Een goede stand zorgt voor de juiste beweging en geen overbelasting.
En de hoeven, eigenlijk doen die het bij allemaal prima hier met een traditioneel smid.
De weg met Carwyn en Scarlet
Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..
Hoe bekapt jouw traditionele smid Dyonne? Want daar zit in mijn ervaring wel verschil in, waar heb jij goede ervaring mee (welke manier van bekappen?)
Groetjes Janneke
Gun jezelf
Gun jezelf de liefde en het geluk
Gun jezelf het geld dat je toekomt.
Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden
Die schaduw die je ziet valt op de witte lijn, niet op de zool. Of zie jij iets anders dan ik?
De hoefwand is écht gelijk aan de zool. Als ik deze korter maak, dan loop Vinur op de zool.
Dyonne, volgende keer zal ik meer foto's maken. Ik heb meestal geen zin meer foto's te maken na het bekappen. En Vinur is het dan ook wel zat Maar wel interessant voor hier inderdaad.
De hoefwand iets boven de zool uit laten steen doe ik ook en bij sommige paarden laat ik een paar mm verzenen staan tov de zool. Het niet zozeer om de lengte van de hoefwand in o'n situatie,maar om de manier van afronden. Je doet volgens Pete Ramey bijvoorbeeld de hoef bekappen alsof de hoefwand aangesloten zou zijn op die plek. In dat geval zouden ze bijvoorbeeld voor in de breedte een stukje afgevijld worden voor de afronding. Dan krijgt de hoefwand de kans om strak aan te groeien. Dat dat alleen met voeding te maken heeft is imo onzin, al is het natuurlijk een groot deel.
Maar zijn hoefjes zijn mooi in verhouding enz dus ik denk dat je al heel niet ontevreden hoeft te zijn . Ik heb er hier eentje die bijvoorbeeld voor het ideaalplaatje altijd licht geknepen hielen heeft. Die kon k dor de hoek van de steunsels in de groef iets ontlasten en zijn iets breder geworden, maar echt top zal het nooit worden. verder prima functionerend en niet gevoelig paard met strak aangegreide hoefwand. Er is altijd wel iets.
Wauw war ziet dat er prachtig uit. Had je dit nou zelf bekapt of een natuurlijk bekapper? Echt super
Dan moet het gezichtsbedrog zijn Yo-Rien, foto's zijn wat dat betreft altijd lastig! Ik vijl de hoefwand aan de zijkant nog schuin af om ervoor te zorgen dat die de grond niet raakt, maar ik kan me goed voorstellen dat dat niet voor alle paarden prettig is. Interessant in ieder geval om foto's te delen, binnenkort heb ik vakantie en zal ik de camera er ook weer eens bij houden!
Nou doen ze t nog niet
Nee ik kan ze niet openen Mera.
Ik krijg deze melding:Ongeldig(e) Bijlage opgegeven. Neem contact op met de beheerder als je een geldige link hebt aangeklikt.
Laatst gewijzigd door whoopie; 07-07-16 om 15:44.
Groetjes Janneke
Gun jezelf
Gun jezelf de liefde en het geluk
Gun jezelf het geld dat je toekomt.
Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden
Vanavond poging twee. Nu geen zin/tijd meer
Frustrerend hè, als dat digitale spul niet meewerkt . Ik heb ook een klein probleempje. Beyond had ineens wat last van zijn kniebanden, toch al niet zijn sterkste punt, maar nu kreeg hij er meer last van. Een blik op zijn achtervoeten laat zien dat hij heel licht buiten-over staat, terwijl Stuart hem normaal altijd iets binnendoor zet om zijn binnenknieband te ontlasten. Bij de volgende beslagbeurt aan de tijdelijke smid vragen of hij hem ook binnendoor wil zetten, dan is het probleem denk ik weer uit de wereld.
"Patria est ubicumque est bene." - Cicero
ik kan ze gewoon openen hoor.
Bladwijzers