Hoihoi,
Om maar gelijk duidelijk te zijn: mijn Welshje vindt zijn bit niet fijn..
Hij is bitloos met sidepull beleerd (aan de lange lijnen, lange teugel en onder het zadel), dat doet hij superknap en braaf! Heel zacht op de hulpen etc.
Nu is hij bijna 6 en ik wil hem graag voor de kar gaan beleren. En tja, dan is een bitje misschien toch wel fijn..
Daarom ben ik heel rustig wat bitgewenning gaan doen. Eerst alleen het (leren) bitje in en verder gewoon op zijn touwhalster wat grondwerk etc gedaan.
Later met een verbindingsstukje ook de teugelhulpen gaan introduceren op het bit. http://webshop.emielvoest.nl/freesty...dingsstuk.html
Eigenlijk vindt hij dat al niet zo prettig en wordt onrustiger. Hij gaat ontzettend druk met zijn tong in de weer (over het bit, onder het bit, uit zijn mond etc). Alleen als ik de elastieken heel snel 'blokkeer' op de neus en het bit dus bijna compleet uitschakel (verbindingsstukje korter door bv 2 touwtjes te gebruiken), blijft hij chill.
Ik heb het ook wel eens zonder het verbindingsstukje geprobeerd, maar ook dan blijft hij klooien met zijn tong.
Ik heb inmiddels (verdeeld over een groot halfjaar, telkens met tussenpozen) een leren bitje, ongebroken trens en enkelgebroken trens geprobeerd. Dubbelgebroken trens begint hij zodra hij het in heeft gelijk mee te spelen en heeft dan echt geen seconde meer zijn mond dicht.
Wat gaat er mis?! Hebben jullie tips qua training of qua bitjes? (Nadeel is dat hij bitmaat 10,5 heeft..)
Gebit is uiteraard gecontroleerd en dat zag er heel goed uit. Ik ben zacht in mijn hand (en corrigeer hem nooit met mijn hand op het klooien!!) en de elastieken vangen het hoofdschudden redelijk op, waardoor hij geen ruk in zijn mond krijgt. Tegenwoordig gebruik ik vrijwel altijd zijn menschoftje, waardoor mijn hand nóg stabieler is richting zijn mond.
Ik heb gedacht aan een bit met tongboogje, maar hij is ook heel gevoelig op zijn lagen. Als we een 'onrustige' training hebben gehad van 10 minuten, zijn de lagen al iets geïrriteerd (klein beetje roder).
Tonglepels etc worden wel aangeraden, maar dat zie ik niet zitten
Ik wil het bit graag nog een kans geven. Als dat echt niet lukt, gaat we toch maar bitloos voor de kar proberen!
Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken!
Bladwijzers