Goedemorgen beste forumleden,
een paar vragen..
Laatst zag ik Lisa mest eten, ik ken dit fenomeen en dat dit kan duiden op vitaminen/mineralen tekort of verveling. Dat laatste verwacht ik niet helemaal. En hoe kom je achter wat ze tekort heeft..
Bij het lezen van info legde ik deze link, mijn paarden eten namelijk ook wel (wat) paardenstaart.
Het eten van paardenstaart (hoeveel?) heeft als gevolg vitamine B(1) tekort (wat door een stofje in de plant in het lichaam van het paard wordt afgebroken) én, las ik later, het eten van mest is om met name vitamine B (en K) aan te vullen….
Naast dat ik een extra draadje ga trekken zodat ze niet meer bij de paardenstaarten kunnen, ben ik toch nieuwsgierig en dus uit interesse is mijn vraag of iemand hier iets meer van weet, of ook deze relatie wel eens is opgevallen..?
Daarnaast las ik in een artikeltje dit:
“ Wanneer er geen sprake is van wormbesmetting, kan het eten van mest op zich geen kwaad. Het is echter wel van belang de oorzaak te achterhalen en hier actie op te ondernemen. Sluit mogelijke tekorten in de voeding uit en voorkom verveling.”
Dat dik gedrukte verwondert me eigenlijk. (Naast dat een paard altijd wormen heeft en er dus altijd sprake is van een lage wormbesmetting) dacht ik dat mest eten en wormbesmetting niet echt een relatie met elkaar zouden hebben, omdat alleen de larves in stadium 3 (L3) infectieus zijn en die, dacht ik, niet in mest voorkomen maar in de wei op de toppen van de grassprieten in de dauwdruppel (in aantallen van meerdere miljoenen..)
Weet iemand hier meer van?
Ik ben wederom erg benieuwd naar jullie kennis en ervaringen..Alvast veel dank voor het meelezen/meedenken...
Bladwijzers