Gisteren kreeg ik de uitslag van de wormtest van Wyz en Lola, geen eitjes maar best wel wat zand.
Dat kan kloppen want het valt me ca 2x per jaar op dat ze op zoek gaan naar van dat zwarte bosgrond, het liefste dan de hummus (?) laag wat lijkt op voornamelijk verteerd blad etc. Maar ik zie ze ook wel eens de minder verteerde aarde eten, waar dan toch meer zand bij zit.
Voor en najaar is de periode dat ze dat doen.
Al doorpratend kwamen er een paar punten al voorbij:
Hebben ze een mineralensteen? Ja, ligt een rode steen in de wei
Zijn ze goed door de verharing heengekomen? Ja, wintervacht is al een tijdje, en probleemloos, verdwenen.
De dames staan het hele jaar 24/7 buiten.
In de herfst & winter krijgen ze een voordroog dat de ene keer meer kuilachtig is en er de andere keer netjes droog en stengelig uitziet.
Volgens mij is het gras echt geen speciaal paardengras en wordt het netjes anabolig omhoog gegierd.
Dit jaar zijn we begonnen met strookbegrazing en daar doen ze het goed op.
Bijvoeren doe ik eigenlijk niet, tenzij we echt wat gedaan hebben, dan krijgen ze een klein handje luzerne of een laagje agrobs slobberprut.
Hier zit geen regelmaat in en soms voer ik een maand dus helemaal niets.
Om het dieet uit te breiden gaan we wel eens op snackwandeling, ze kiezen danzelf waar ze behoefte/zin in hebben en interessant is het ook om te zien dat ze de ene keer gaan voor de weegbree en paardenbloem, de keer daarop beuk favo is, ga zo maar door.
Maar terug naar het onderwerp, bosgrond eten.
Wie herkent dit en wat ontbreekt er/kan er ontbreken aan mineralen/vitaminen/enz enz?
Bladwijzers