Volgende week wil ik het uitgegraven pad laten vullen met een verharding. Maar welke toplaag is nu het beste?
De onderlaag wordt recycling-puin (0-45mm), daar bovenop een laag die iets hoef-vriendelijker is en liefst ook makkelijker met uitmesten.
Wie heeft er al een puin-pad aangelegd en goede of juist slechte ervaringen met een bepaalde toplaag?
De leverancier raadde mij af om een toplaag te nemen met een hoog aandeel beton(puin), zoals 0-25mm recyclingpuin, omdat dat in de zomer stuift en in de winter een vieze dunne modderlaag vormt (die zo lekker aan je schoenen kleeft :P ). Puur een laag recyclingpuin zie ik ook niet zo zitten, omdat hier best scherpe/grote brokken tussen kunnen zitten.
De paarden zijn overigens niet verplicht om over het pad te lopen, er wordt maar 3m breed verhard, terwijl het pad 5m breed is, ze kunnen dus altijd kiezen voor zand, maar zodra dat modderig wordt zullen we wel (meer) over het pad gaan lopen. Als ze hoeven het aan kunnen, of als wij vinden dat ze meer moeten afslijten, kunnen we wel stukjes versmallen zodat ze deels over de verharding moeten.
Wie heeft raad voor een goede toplaag?
Bladwijzers