Mijn paard staat op een stal waar 24/7 weidegang de norm is. Hij staat op een stukje land met een maatje en krijgt middels strookbegrazing elke dag een beetje gras erbij. Het gras is oud/ hoog/ volgroeid. Dus grof langstengelig gras met pluimen erop. Het weiland wordt eens in de 3 jaar bemest en verder niet gemaaid. Ik weet niet hoe het zit met het soort gras en onkruid etc. Er staat wel van alles op zoals boterbloemen, wat distels etc.
Mijn paard is een grote Gelderse ruin van 7 die redelijk intensief getraind wordt. Hij is wat gevoelig voor suiker en eiwitten en hij heeft snel mok. Meteen een week de start van het weideseizoen toen hij het rijke groene vette gras op mocht had hij al mok aan twee benen. Dit heb ik nu redelijk onder controle; nu hij alleen nog op het stuk staat met het oude/ lange gras gaat het beter.
Door het slechte weer van de afgelopen weken was er van zijn weiland weinig meer over; hij stond constant in de modder en het gras wat er nog stond leek me ook niet erg voedzaam meer. Het kleine strookje gras dat hij erbij kreeg was ook zomaar op. Hij ging ook weer wat afvallen (al kon hij dat wel hebben ).
Ik ben hem toen (tegen betaling) hooi gaan bijvoeren in het land en dat ging er met smaak in. Hij leek echt honger te hebben. De mok bleef ook onder controle dus volgens mij was dit een goede beslissing.
De staleigenaar heeft mij hier nu echter op aangesproken omdat hij het onzin vindt. Volgens hem haalt mijn paard voldoende uit het lange grasstrookje dat hij er elke dag bij krijgt. Dat gras heeft volgens hem dezelfde voedingswaarde als goed hooi en het gaat bovendien al jaren goed zo, volgens hem.
Ik mag nu dus geen extra hooi meer van hem inkopen en bijvoeren. Dit zit me echter toch niet lekker. Ik twijfel of mijn paard onder deze weersomstandigheden inderdaad voldoende voeding haalt uit het doorweekte, kortgegeten en stukgetrapte gras in zijn land plus het strookje oude gras dat hij elke dag krijgt. Vandaar mijn vraag; wat denken jullie? Zijn er hier mensen met kennis en ervaring op dit gebied die mij kunnen adviseren?
Bladwijzers