Ik heb toch zo'n fijne en inspirerende week achter de rug!
Ik deed mee het het zomerkamp een stap voorwaarts bij Eef en Elske.
http://www.eenehorsemanship.nl/index...ap-voorwaarts/
De week is een enorme boost geweest voor mijn zelfvertrouwen, mijn vertrouwen in mijn vaardigheden en mijn motivatie en inspiratie. Het heeft me ook weer even 'op scherp' gezet. Ik merk nu pas hoe groot de motivatiedip was door Moon's blessureleed maar ook dat ik daardoor veel dingetjes toch een beetje heb laten versloffen.
En natuurlijk was het gewoon beregezellig om een week bij Elske te logeren.
Maar om bij het begin te beginnen, ik deed niet mee met Moon. Ik durfde de reis niet aan met hem, bang dat dat te belastend zou zijn voor zijn gewrichten, even los van dat twee keer per dag lessen toch ook wel veel is voor hem. Dus in overleg heb ik afgelopen week mee gedaan met Charlie. Wat een geweldig paard! Charlie is één van de paarden die door E en E opnieuw getraind zijn. Een kruising KWPN/Fries. Een prachtig paard om te zien. Een echte LBi, wat onzeker en tegelijkertijd een paard met een sterke eigen mening. En heel erg aanhankelijk als je eenmaal vriendjes bent (hij is te koop!)
We begonnen allebei wat unconfident maar al snel was daar een klik, en wat voor een KLIK! Het liefst was hij in mijn broekzak gekropen geloof ik en eerlijk, ik vind hem ook geweldig. En nee, ik begin niet aan een tweede paard! En Moon blijft nr 1 hoor.
Ik ga geen dag voor dag verslag maken, zie daarvoor ook het programma van de week. Verder zal ik specifieke punten die ik belangrijk vind ook opschrijven in mijn dagboek. Belangrijkste was dat gedurende de week de focus lag op het zelf leren analyseren en oplossen van problemen. Wat wil je bereiken, waar loop je tegenaan? Welke ingredienten heb je daarvoor nodig en hoe maak je daarvoor een stappenplan? En natuurlijk dat het mijn vertrouwen enorm goed heeft gedaan.
Mijn focus lag op hoe bouw je iets op met een onbekend paard? Hoe ga je om met een onzeker paard en bouw je vertrouwen op. Wanneer accepteert een paard echt iets en hoe zorg je voor echte communicatie waren ook belangrijke elementen van deze week.
We sloten de week af met twee geweldige liberty sessies waarbij de communicatie en connectie zo goed was dat we dingen hebben kunnen doen die Charlie eigenlijk niet of nauwelijks kende, zoals bv voetballen met een grote bal of voetje voor voetje over een balk. Maar om die dingen ging het niet, wel om het rapport opbouwen met je paard, de communicatie en het contact, en het vertrouwen!
We hadden een hele leuke gezellige groep die elkaar ook echt steunde en ik heb me weer even 20 jaar jonger gevoeld. Bedankt Eef en Elske (en de andere deelnemers) voor de supergezellig eweek, de inzichten en leerzame lessen, en het vertrouwen dat jullie me Charlie in handen hebben gegeven!
Bladwijzers