Moon staat deze zomer met graasmasker in de wei. Minder beweging en een groeizaam jaar is vragen om een te dikke Haf, en daarnaast krijgt hij bij veel grazen (door de vele klaver in de wei?) erge jeuk.
Nu heeft hij een trucje ontwikkeld waardoor de veiligheidssluiting iedere keer breekt. Vandaag ging ik in de wei zitten, ik wilde wel eens zien hoe hij dat deed. Ik keek 1 seconde niet na 15 minuten en toen lag het ernaast.....
Weer opgedaan. In de volgende 20 minuten deed hij hem niet meer uit. Er viel me echter wel wat anders op. Het gras ( dat inmiddels op grote stukken meer klaver is dan gras) is overal erg kort, behalve op de mestplekken. Normaliter eet Moon niet van mestplekken maar met masker wel! Waarschijnlijk krijgt hij anders nauwelijks meer wat naar binnen.
De mest wordt niet opgeruimd. (Het gaat om een wei van 15 ha op een pensionstal).
Dilemma 1: Ik kan het masker zo vermaken dat het zonder veiligheidssluiting ook om kan. Ik wilde zien wat hij ermee deed om zeker te weten dat dat geen gevaar voor hem oplevert. De kinband zit nogal strak, ik denk dat hij zijn kaak spant of gaapt oid en dat dan de sluiting springt. Als ik het masker vermaak dan kan de keelband wel ruimer worden bij veel spanning maar minder makkelijk breken. Het dilemma is of dit veilig genoeg is, maar ik ben nog wel bereid om die gok te nemen.
Dilemma 2: en dat zit me meer dwars. Sinds hij hier staat heeft hij geregeld een lichte worminfectie. Daarvoor nooit. Eten van mestplekken verhoogt aanzienlijk de kans op worminfecties. Ik vind dat een vervelend idee Gecombineerd met dat het gras zo kort is nu waardoor hij toch wat minder binnen krijgt op een dag, twijfel ik ofik hem nu maar niet af moet laten voor de rest van de zomer. Hij zal dan wel weer wat aankomen, maar hij valt in het najaar gegarandeerd ook weer af.
Wat zouden jullie doen?
Bladwijzers