Ik probeer me er meer in te verdiepen, maar hier heb ik nog steeds geen antwoord op:
* De voerstand op het Horse-Event, maar ook de foto in de laatste Paard&Co, zijn dus niet afgescheiden van de andere paarden. Op het Horse-Event ging het om krachtvoer, op de foto is het niet duidelijk, maar blijkbaar is het niet in alle situaties zo dat etende paarden niet belaagd kunnen worden door andere paarden. Dit wordt wel verteld. Hie zit dit?
* Het is me ook nog steeds niet duidelijk hoeveel tijd paarden ruwvoer mogen eten. Mijn 'stalpaardje' (komt de hele middag in de paddock, staat in de winter toch wel vrij veel op stal) kan zeker 6 uur knabbelen en dat vind ik eigenlijk nog veel te weinig. De langzame eter waar Pais (toch?) het over had heeft zeker meer tijd nodig. In de natuur eten ze nog meer uren. Ik zie de paarden echter nog geen 2/3 van de dag in zo'n station staan. Hoe is dit ingepland?
* Hoe wordt er met paarden omgegaan die uit zichzelf niet weg van hun vriendjes zullen gaan om te gaan eten of te drinken?
* Is het met de voermachine mogelijk om paarden 2 keer per dag medicijnen te verstrekken? Of moeten deze paarden alsnog met de hand gevoerd worden?
* Is het mogelijk het krachtvoerrantsoen aan te passen aan bijv. een rustdag? Het lijkt me dat de manegepaarden niet elke dag 4 uur lopen, maar ook een kreupel paard moet terug in rantsoen...
De rest van het systeem vind ik prima, al zal ik zelf nooit matrassen ofzo erin gooien, maar ik heb iets tegen het automatisch voeren. Ik wil dat het meteen opvalt als ze minder enthousiast gaan eten als anders. Juist bij koliek enzo kun je nog een leven redden als je er op tijd bij bent. Als je er pas achter komt als je het paard gaat halen om te rijden ofzo, kun je hem al 24 uur niet gezien hebben en dan ben je te laat...
Bladwijzers