Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: help! draaiende pony

  1. #1
    Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    limburg NL
    Berichten
    4.760

    help! draaiende pony

    Ik heb een vraag...

    Ik sprak een meisje van de manege en die maakte zich zorgen over een pony.

    (ik rij niet op die manege, ik spreek er allen mensen van)

    Er is daar een pony en die heeft sinds kort de neiging om in de les heel hard korte rondjes te draaien en dan is ie ook niet te stoppen.
    Je moet dan wachtten tot het over gaat en dan staat ie helemaal te trillen.(ik kan de manege niet noemen, maar wil graag hulp)

    het meisje die daar rijd is bang dat de pony soort van aanvallen heeft, diegen die les geeft geeft alleen commentaar tegen het meisje die er op dat moment op de pony zit en zeg dat ze moet proberen de pony vooruit te sturen, maar dat lukt dus niet!

    is iemand hier bekent mee?

    Ik weet dus ook niet of het iets serieus is of gewoon streken maar maak me ook zorgen.

    hij heeft het tot nu toe 4/5 keer gedaan...het meisje is bang dat ie ook aanvallen is de stand/stal kan krijgen en zichzelf verwond.

    heeft hier iemand advies of tips waar ik hiermee naar toe kan?

  2. #2
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    35
    Berichten
    2.329

    Re: help! draaiende pony

    Oei dat klinkt niet goed, ik weet niet wat het is, nog nooit van gehoord, maar ik hoop dat het op te lossen is...

  3. #3
    Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Druten
    Berichten
    6.889

    Re: help! draaiende pony

    Jeetje wat een verhaal. Helaas kan ik je niet helpen, heb nog nooit zoiets meegemaakt of van gehoord.
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

  4. #4
    Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Matrei in Osttirol - Oostenrijk
    Leeftijd
    49
    Berichten
    3.203
    Dagboek Berichten
    7

    Re: help! draaiende pony

    Ik weet dat het bij honden spinning / tail chasing heet en dat het een soort TIC is. Het komt bij bepaalde rassen vaker voor dan bij anderen.
    Ik heb even gezocht of ik ook wat kon vinden over paarden en daar komt het ook voor.

    Volgens mij was het een aangeleerd gedrag wat voldoening geeft aan het dier en een dier kan er erfelijk aanleg voor hebben.
    Dier verveelt zich en gaat bijvoorbeeld rondjes draaien/weven etc. Dit zorgt ervoor dat er endorfinen vrijkomen die een prettig gevoel geven en waar het dier verslaafd aan raakt of zoiets. Er zal dus een bepaalde trigger moeten zijn waardoor dit gedrag ontstaat.

    Zoek eens in google met de volgende woorden

    horse compulsive behaviour spinning

    Deze link was eigenlijk wel interessant.
    http://www.usask.ca/wcvm/herdmed/app...fmutilate.html

  5. #5
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: help! draaiende pony

    Het klinkt als spinnen, wat westernpaarden ook wel aangeleerd wordt. De uitleg an Funnygirl vind ik heel aannemelijk. Misschien is de pony ooit wel western ingereden en doet hij het inderdaad als hij zich verveelt.

  6. #6
    Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    In het noordoosten van Nederland
    Berichten
    6.118

    Re: help! draaiende pony

    Jeetje je leert hier ook echt van alles hé!

    Als ik mijn paard wil remmen laat ik haar juist kleinere voltes draaien, en dit is precies andersom!!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

  7. #7
    Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    limburg NL
    Berichten
    4.760

    Re: help! draaiende pony

    hahaha....nou het is niet aangeleerd..is gewoon een manege pony die op een " gewone" manier heeft leren rijden..en hij doet het ook pas sinds kort...en omdat ie ook trilt is het vreemd....

  8. #8

    Re: help! draaiende pony

    en hij doet het alleen met rijden? heeft hij misschien middenoorontsteking ofzoiets en drukt het hoofdstel op zijn oor waardoor hij er last van heeft? Ik noem maar een mogelijke zijstraat?

    May the horse be with you!

  9. #9
    Actief Forumlid Free rinny's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    367

    Re: help! draaiende pony

    Hier heb ik nooit van gehoord, ik lees dit topic even mee
    No one can teach riding as well as a horse.

  10. #10

    Re: help! draaiende pony

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Free rinny
    Hier heb ik nooit van gehoord, ik lees dit topic even mee
    Hihi, ja ik ook. Heb al zitten denken over mogelijke verkaringen, maar het blijft mij een raadsel.
    Kan de dierenarts niet gewoon telefonisch benaderd worden met deze vraag? Kost niks en misschien hebben ze een uitleg?

  11. #11
    Actief Forumlid Lotty's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    242

    Re: help! draaiende pony

    Heeey,,

    Ik ben dus dat meisje van de manege..
    Ik denk niet dat het uit verveling is..
    Zo ziet het er echt niet uit..
    Hij lijkt ook vaak te staren en in "trance" te zijn fzow..
    Moet ik dan gewoon een willekeurige dierenarts bellen of hoe gaat dat?
    En ik heb pas 1x gezien dat ie een aanval kreeg.
    Ik weet er dus niet veel vanaf..
    De aanvallen komen ook niet vaak voor..
    Zo 1x in het half jaar ong. !

    Groetjss Lotte...
    PS; afgelopen zaterdag heeft ie weer een aanval gehad.. heeft iemand idee of er kans is dat ie dit ook in zijn stal kan hebben..?
    Hij zit namelijk in een stand.. en met zijn halster aan een stang vast.. Ik ben dus bang as ei dan een "aanval" krijgt hij zich verwond!

  12. #12
    Actief Forumlid Lotty's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    242

    Re: help! draaiende pony

    Heey,,
    Geen ideeen meer?!
    En Trea, hoe zit dat dan met die dierenarts die je kan bellen?
    Verder wou ik nog even zeggen dat deze aanvallen op de manege epilepsie-aanvallen worden genoemd. Ik dacht toch dat epilepsie iets heel anders was en als ik kijk naar de symptomen komt dit toch echt totaal niet in de buurd..
    Ik denk dus dat ze het gwoon zo noemen om het maar een naam te geven..
    Maar dat weet ik dus niet zeker..
    Ik hoop dat er nog nieuwe ideen komen!

  13. #13

    Re: help! draaiende pony

    Als ik een probleem heb met mijn paarden, waarvan ik het niet meteen ernstig genoeg vind om de dierenarts te laten komen (let op!! ik zeg niet dat dit probleem niet serieus is, daarvan kan ik géén inschatting maken), dan bel ik mijn vaste dierenarts op en leg het probleem telefonisch voor. Vaak herkennen zij de symptomen, en kunnen mij over de telefoon advies geven, of zelfs een recept uitschrijven wat ik dan weer zelf kan ophalen. Zo scheelt mij dat visitekosten. Maar soms ook wordt er dan toch besloten dat ze liever even langskomen om het zelf te aanschouwen.

    Maar; mijn dierenarts kent mijn paarden, dat scheelt wel. Maar info vragen over de telefoon, of ze weten wat het is kan geen kwaad hoor.
    Gewoon bellen zou ik zeggen! Kies er maar één uit het telefoonboek als je geen vaste DA hebt..

  14. #14
    Actief Forumlid Lotty's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    242

    Re: help! draaiende pony

    Heej,
    Ja misschien ga ik da wel keer doen.
    Maar het is wel zo ik kan de dierenarts niet laten komen,
    Ik heb daar geen geld voor en het niet mijn paard.
    Ook denk ik dat ik voor de dierenarts nog te weinig informatie heb(aangezien ik maar 1x een aanval heb gezien).
    Ik zal eens navragen aan iemand die het zaterdag nog heeft gezien.
    Wanneer dat trillen niet het geval was.(ik weet het allemaal niet meer zeker)
    Denk ik dat het wel uit verveling kan zijn.. anders ga ik maar even overwegen om toch maar eens de DA te bellen..

  15. #15
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    44
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: help! draaiende pony

    Ik lees het nu pas, maar vroeger had een paard op de manege waar ik reed dit ook. Hij draaide ook vaak rondjes in zijn stal en kon ineens heel snel gaan draaien wanneer er op hem gereden werd. Waarom hij dat deed weet ik niet, maar hij kon zo snel draaien dat veel ruiters eraf vielen. Toch leek hij het niet te doen om zijn ruiters eraf te werpen, het was juist één van de liefste paarden op stal. Misschien inderdaad toch een soort tic?
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •