In het huiskamertopic heb ik er de afgelopen tijd al het e.e.a. over geschreven, maar nu weet ik echt even niet meer wat te doen en zou ik graag jullie input willen horen.
Atli is nu 22 jaar en sinds een jaar of 7 struikelt hij regelmatig, waarbij hij soms ook echt op zijn voorknieën belandt (ook met rijden). In het begin heb ik er wel een DA bij gehad, en is hij regelmatig behandeld door een osteopaat. Een diagnose kon niet gesteld worden. De osteo hielp soms wel, en soms niet. Ook hij kon de problemen niet echt verklaren. Het struikelen en vallen bleef wel dusdanig beperkt dat ik Atli nog wel kon blijven rijden.
2,5 Jaar geleden kreeg ik een hernia en stond Atli maandenlang op semi-rust. Op gegeven moment kon ik wel weer stukjes wandelen en fietsen met hem. Het viel me op dat hij bijna niet meer struikelde. Na zo'n 6 of 9 maanden ofzo ben ik heel voorzichtig weer gaan rijden, of eigenlijk: meeliften op zijn rug. In stap, 10 minuten of een kwartiertje, hooguit één of twee keer per week. Het viel me op dat hij toen weer wat meer ging struikelen, en ook dat zijn rug wat minder lekker aanvoelde (enkele wervels die wat hoger kwamen te liggen).
Omdat ik gedurende erg lange tijd het rijden toch niet echt kon opbouwen, heb ik hier verder niets mee gedaan.
Pas sinds enkele maanden kan ik weer wat serieuzer rijden en ook weer wat dressuurmatige oefeningen doen. Ik hoopte dat door de oefeningen Atli weer wat beter in vorm zou komen. Helaas is dat niet het geval. Hij ging alleen maar meer struikelen en viel ook weer een paar keer met rijden.
Begin juli heb ik er een DA/chiro bij gehad. Hij bleek op verschillende plaatsen flink vast te zitten: in zijn hals (de hele bespiering aan de linkerkant zat vast), achter zijn oren en in zijn bekken en onderrug. Ze vroeg zich af of Atli een ongeluk gehad had, zo erg vond ze hem in de kreukels liggen. Maar behalve het struikelen en vallen, weet ik niet wat er gebeurd zou kunnen zijn. Na deze behandeling, waarbij ook electro-acupunctuur gebruikt is om de vastzittende spieren los te maken, zat hij duidelijk beter in zijn vel. Het struikelde verminderde van 15 keer per uur naar 3 keer, en vallen deed-ie ook niet meer. Ook kon hij weer beter (naast de fiets) galopperen, zonder daarna beroerder te lopen (stijf, gevoelig).
Bij een controle-afspraak ongeveer een maand geleden, zat zijn rug weer een beetje vast (kon ik zelf ook voelen doordat de wervels daar wat hoger lagen). Na de behandeling voelde dat weer goed, maar na één keer rijden zat het er weer.
Vorige week was de chiro er weer en weer zat hij vast, niet erg, maar toch.
Ze gaf dit keer aan dat het probleem niet in de rug zelf zit, maar een gevolg is van iets anders. Wat dat dan is, kon ze niet goed aangeven. Het kan iets in de achterhand/heupen zijn (artrose?(), waardoor hij de achterhand wil ontlasten en daardoor meer op de voorhand gaat lopen (dat doet hij ook idd), het kon ook iets zijn in de schouders/boeg waardoor hij een minder goede coördinatie van zijn voorbenen heeft (het struikelen is meestal rechtsvoor), of iets in zijn onderbenen voor, maar dat laatste zou dan ook eerder een gevolg zijn van iets anders en niet de oorzaak van het hele probleem.
Moeilijkheid is dat zowel de heupen als de schouders eigenlijk niet te röntgenen of anderszins te diagnosticeren zijn. Voorbenen kun je wel uitverdoven en buigproef op doen, maar als daar het primaire probleem niet zit, heb ik daar nog niet zoveel aan.
Oftewel: een uitgebreid regulier kreupelheidsonderzoek levert waarschijnlijk niks op.
Andere optie is hem 1,5 week op pijnstillers te zetten en te zien of hij dan beter loopt.
Maar wat dan?
Als hij beter loopt, heeft hij dus ergens pijn, en is het nog steeds heel lastig om uit te vinden waar dan.
Als hij niet beter loopt, weet ik ook nog steeds niet wat ik moet doen (blijven rijden, of niet).
Na de eerste behandeling laat hij zich weer gewillig opzadelen en hij gaat ook graag mee op stap.
Voor mij is het lastig om hem op andere manieren voldoende beweging te geven: als handpaard kan het een draak zijn (hij blijft dan ineens stilstaan en raakt dan dus los), naast de fiets kan hij om dezelfde reden alleen mee als manlief en Menglöd ook meegaan (want dan doet-ie het niet), en wandelen kan ik zelf maar beperkt.
Het zou dus het fijnste zijn, als we op de één of andere manier wel kunnen blijven rijden...
Maar voor nu weet ik niet of dat nog wel verantwoord is, en wat ik nog zou kunnen doen om hem beter te krijgen...
Jullie weten wellicht ook geen oplossingen, maar elke input wordt gewaardeerd en wellicht zijn er toch nog dingen waar ik zelf niet aan gedacht heb.
Bladwijzers