Hoi allemaal,
Sinds een paar weken ben ik mezelf actiever aan het verdiepen in dressuur. Ik heb daar niet heel veel achtergrond in (vooral mijn kinder manege lessen) en ik ben daar de afgelopen tijd hard over aan het nadenken.
Afgelopen vrijdag had ik voor het eerst les van een (Ijslander)instructeur. Op zich was ik tevreden over haar les, maar ze legde veel zaken uit vanuit het principe van drijven-voorkant tegenhouden. Dat zou bedoeld zijn om Karma's achterhand te activeren.
Nu ben ik er nog niet over uit wat ik vind van drijven en tegenhouden tegelijkertijd. Het leek mij altijd heel verwarrend voor een paard: drijven (voorwaarts) + tegenhouden met je teugel (ho) zijn tegenstrijdig aan elkaar. En ik wil graag helder met mijn paard kunnen communiceren over wat ik wil.
Aan de andere kant kent Karma wel rechterbeen naar achteren = kont naar links en vice versa. Dat gaat ook over het onderstappen van haar achterbenen. Dus waarom kan dat niet gecombineerd worden? Dus twee benen = beide achterbenen onderstappen?
Oftewel, ik ben er nog niet over uit.
Wat vinden jullie van drijven en tegenhouden op hetzelfde moment? Gebruiken jullie dat? En als je dat niet gebruikt, hoe communiceer je dan over het verder onderbrengen van je paards achterhand? Of communiceer je daar niet over en is dat een logisch gevolg van iets anders?
Bladwijzers