Gisteren zijn we in de paardenwinkel in Limoges geweest, waar we twee of drie jaar geleden de eerste dekens voor Jewel en Candy kochten.
Deze week heeft Jewel haar deken weer een nacht op gehad. Waarschijnlijk is ze wat smaller geworden ondanks het vele bijvoeren. Wat minder spiermassa ook waarschijnlijk op haar hele lichaam.
Ik vind 'm toch te groot bij de hals: hij hangt op haar schouder te trekken. Eind van afgelopen winter zag ik ook een klein beetje een schuurplekje bij haar schouder.
We hadden het eerste jaar een 6.0 deken voor haar van een ander merk dat ik niet meer weet en die eigenlijk te klein was. Daarom destijds een 6.3 Weatherbeeta freestyle (200gr) voor haar gekocht. En een losse hals voor de gure dagen.
IMG_3883.jpg Deze foto vanmorgen gemaakt met de oude Weatherbeeta 6.3.
Maar met nameten gisteren in de winkel, bleek dat de weatherbeeta groter is dan de maattabel... We hadden de oude deken meegenomen en hebben die naast nieuwe dekens gelegd en gemeten en vergeleken.
Dus een 6.0 van Weatherbeeta zou voor haar groot genoeg zijn.
De voordelen vind ik: de loopsplit, 2 bilkoorden, verstelbare voorsluiting met haakje en gesp, 1200D, waterdichtheid.
Nadeel de te grote hals. Ik zou graag een halve hals of een beter passende gewone hals hebben, waarbij ze dus wel voldoende beweging overhoudt om te grazen!
Dat was bij de oude eerste deken (onbekend merk) niet fijn: die krulde helemaal om.
We hebben voor de weatherbeeta een losse hals voor als het echt guur weer wordt. Dus een deken met vaste hals is geen optie. Ze moet ook zonder hals kunnen staan.
Het is sowieso niet makkelijk vind ik om te bepalen wanneer de deken opgaat en wanneer tussendoor eventueel af (als we een warme zonnige dag hebben). Volgens de winkeljuf moest je 'm pas bij 15°C weer af doen. Maar op een winterse dag met zon, is het in het zonnetje al gauw 15°C denk ik dan. Misschien niet in de schaduw gemeten?...
Zij adviseerde dus meerdere dekens te hebben 0-100gr, 200gr en 300-400gr, zodat ze wel altijd een deken op heeft, maar aangepast aan de temp iets meer of minder dik.
Gisteren hebben we een Weatherbeeta Comfitec premier gekocht met 350gr vulling, 1200D waterdicht etc. Alles wat er op m'n lijstje stond.
Vanmorgen gepast met een oude doek eronder.
Jewel vond het niet leuk, want ze zag haar emmer voer klaar staan, maar daar kreeg ze nog niets van, omdat ik mijn handen schoon moest houden..
Inderdaad valt deze deken beter. Iets minder lang, de hals lijkt beter te zitten.
Maar ik heb het idee dat de loopsplit veel te ver naar voren zit (of moet die aan de voorkant zitten en niet naast het been?) en de voorsluiting valt me tegen. Had ik helemaal niet op gelet in de winkel, omdat ik dacht dat die hetzelfde was.
Maar deze heeft dus alleen klips en twee standen om vast te zetten. Niet meer de gespen.
Naar mijn gevoel zit de voorsluiting dus niet lekker. lijkt me te ruim. Maar ik zie het niet zitten om in een nieuwe deken verstellingen te gaan naaien..
Dus ik denk erover 'm terug te brengen en iets anders te zoeken. Kan ook tweedehands zijn, of per internet of in een andere winkel. Want deze winkel heeft alleen dit merk of een goedkoper/kwalitatief duidelijk minder merk.
Iemand ervaringen, tips, opmerkingen?
Hierbij de (wat onduidelijke) foto's van de nieuwe pasdeken.
IMG_3884.jpg IMG_3885.jpg IMG_3886.jpg
En nog even een foto van het oude voorsluitsysteem (van Candy's deken, want jewel was na het eten gelijk weer de wei op) met gesp en klik dus meer verstel mogelijkheden.
IMG_3889.jpg
Dan las ik gisteren voor vertrek nog wat tips op internet over dekens en daarbij stond ook iets over een buiksluiting die door een soort gaatje in de deken ging, zodat het onderste deel van de deken niet zo tegen de buik zat.
Voordeel bij paarden die veel liggen of als het veel regent, is dat dat deel dan niet nat tegen de huid zit.
Iemand daar ervaring mee? Jewel gaat natuurlijk regelmatig liggen en 's nachts is de wei hier vaak vochtig, dus ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Oja, laatste vraag. Bij het meten van de ruglengte: meet je dan in een rechte lijn boven de rug of ga je met de lijn van de rug van je paard mee? En begin je iets voor de schoft? Neem ik aan, want daar wil je de deken laten eindigen.
Bladwijzers