Mijn nieuwe pony is geaccepteerd door de groep, op 1tje na. Charly krijgt gerichte trappen van Floki dat hij op moet zouten. Uiteraard is Charly hierdoor gespannen. Dat hij zijn plek moet weten en onderaan de ladder staat, is niet erg, maar het gerichte trappen baart me zorgen.
Hoe lang moet ik dit nog aankijken?
Ze wonen 2 maanden samen. De 1e 2 weken heb ik ze volledig op de wei gelaten en was er voldoende uitwijkmogelijkheid. Er werd gras gegeten, dus ook geen gedoe over hooi. Daarna haalde ik ze met het donker van de wei en dat ging goed met wat gebok en getrap.
Ze leven nu op een beperkter stuk met zijn 5en. Overdag hebben ze een stukje wei wat kaal gemaakt mag worden en ook kapot gelopen mag worden. Er ligt een verhard pad achter de bak, dus een rondje kan ook gemaakt.
s Avonds staan ze op een paddock en de bak. Hier voer ik hooi. Ook voer ik hooi tussen de middag.
Er zijn natuurlijk meer hooiplekken dan paarden.
Ik moet zeggen dat ik dit echt lastig vind en ik maak me er zorgen over. Floki is zelf ook niet helemaal in balans, heeft darmproblemen en verlatingsangst. Hierdoor reageert hij vaak heftig op dingen. Charly is behoorlijk in balans, die ging heel nuchter om met Andor. Andor vertelde hem met bokken en trappen hoe t reilde en zeilde op t Vossehol en dat accepteerde Charly meteen. Dat ging heel snel rustig. De kleintjes probeerden wat, deden wat en toen was t ook rustig
Het baggervette van alle ponies raakt er nu (gelukkig) van af, dus het omschakelen van voer ( gras-> heel klein beetje gras en hooi) is misschien ook een issue. Dan is er meer onrust.
Er komt een afdak voor Charly, hij loopt nu dag en nacht buiten, is niet zo heel erg, want hij komt van Texel zonder beschutting vermoed ik. Maar ik voorzie al dat Floki dit inpikt. Nou ja, dan zou Charly onder het afdak van de inloopstal kunnen eten.
Herkent iemand dit en wanneer moet ik ingrijpen?
Bladwijzers