Countdown komt uit de training van horseboy, waarin paarden sterk genoeg moeten zijn om een volwassen ruiter en een kind te dragen en daarbij veerzamdelde gangen te lopen, liefst piaffe. De oefening wordt daar aan de longe (met bijzetteugels) en onder zadel in stap en draf getraind.
Uitvoering;
Paard stapt (of draaft) op de cirkel. Je telt hardop tot tien (maar tel geen passen, het tellen is slechts om ritme te geven) en zet dan het paard stil op de cirkel. Het paard moet snel en vloeiend gaan stoppen op het commando of hulp "Ho". Ik gebruik zelf de volgende fases;
fase 1; "en Ho"
fase 2; stick onder de lijn naar voren
fase 3; hand met leadrope omhoog, eventueel een kleine wiggle aan de leadrope
fase 4; loop naar voren om te blokken
Als het paard echt stil staat, dan vraag je weer stap (lead it, lift it, swing it, touch it) en telt tot acht en naar halt. Vervolgens naar zes, vervolgens naar vier, dan twee en dan een tel en halt houden. Er wordt bewust gebruik gemaakt van even getallen, omdat dit ritme weer terug komt in de piaffe. Op het moment dat het paard gaat veronderstellen of meetellen, ga je varieren in de volgorde. Wat dan helpt is lang (10, 8, 6) en kort (1, 2, 4) erg afwisselen.
Mijn ervaringen;
Ook op touwhalster geeft dit bij verschillende paarden meer balans in hun lijf, naarmate je vaker herhaald wordt het vierkant halt houden beter, de bovenlijn wordt meer gebruikt en zeker in de korte stukken verbeterd de balans in stap snel. Vaak gaat het tempo omlaag als de balans verbeterd. Ik tel pas als de gang vloeiend wordt uitgevoerd, dus eerst een mooie, actieve gang. Mijn paarden en ook andere paarden vinden het een leuk spelletje. Als het spel bevestigd is, helpen vier tot zeven herhalingen op elke zijde, drie tot vier keer per week om de bovenlijn sterker te maken en meer gewicht naar de achterhand te krijgen. Onder zadel helpen herhalingen om een paard van de voorhand af te krijgen, een te voorwaarts paard gaat meer in balans lopen en een wat flegmatiek paard wordt actiever.
6 tellen, 4 tellen en 2 tellen met drie paarden
Bladwijzers