Draw is wanneer je het paard uitnodigt naar je toe te komen en het komt. Draw gaat hand in hand met drive, het van je afsturen van het paard. Tussen drive en draw heb je balans nodig, in je training zou je 80% draw tegenover 20% drive moeten zetten omdie balans te houden. Draw is het ingrediënt voor liberty, want als je aantrekkelijk genoeg bent voor het paard kan de leadrope net zo goed in de kast blijven.
Draw hoort bij de driving game, game#3. Basis voor draw is friendly game en porcupine game. De yoyo game geeft een goed idee van je draw, stick to me (naast elkaar bewegen) in verschillende gangen en overgangen maakt meer draw, bringback in de circling game ook. S-pattern maakt ook draw, het wil vaak het enthousiasme van het paard om bij je te komen verbeteren.
De draw specifiek voor liberty kan je verbeteren met twee oefeningen van David Lichman; de boemerang en game of two eyes. Boemerang is een paard om een object sturen en vervolgens met zelfde of meer energie terug laten komen. Game of two eyes is een cirkel/schouderbinnenwaarts achtige beweging waarbij je het paard vraagt twee ogen op je gericht te houden.
De boemerang wordt als volgt opgebouwd. Leer je paard komen naar je als je zijn naam roept. Leer je paard met zijn voorhoofd je navel aan te raken. Vergroot de afstand om te overbruggen. Roep je paard "om een hoekje". Terug naar voorhoofd op navel liberty. Afstand vergrote liberty. Om een hoekje liberty. Online samen om een object en dan draw terwijl je achteruit rent. Stuur paard om het object en blijf er zelf voor, dan draw door achteruit te lopen. Send je paard om het object en draw terug op naam. In alle gevallen is er bij terugkomst pas release (en een snoepje) op het moment dat het paard ontspannen zijn voorhoofd tegen je navel legt.
Aanvullingen zijn welkom!
- - - Updated - - -
Plan met Pup om mijn boemerang @ liberty verder uit te werken tot een helder patroon. Dat wordt onze basis voor een F8 in galop met vliegende weg.
Mees hoop ik confident genoeg te krijgen voor liberty draw met een bochtje erin. In stap de game of two eyes? Da's wel erg ambitieus denk ik.
Bladwijzers