Bedankt voor de handige tips daar heb ik zeker iets aan.
Zo,n drinkbak met vlotter daar had ik al naar gekeken, die ga ik denk ik wel aanschaffen, en ik maak 2 plaatsen waar ze kunnen drinken zodat ze er altijd bij kunnen. Of het de moeite waard is om te verwarmen moet ik even bekijken, de schuur is niet geïsoleerd dus als daar de boel dan al bevriest dan maakt een verwarmde drinkbak ook niet uit, ik moet even gaan kijken hoe de leidingen lopen. Ik heb een hekel aan gesjouw met water dus ik ga wel voor een automatische drinkbak.
Wat Mera aangeeft dat herken ik zeker, op de huidige plek hebben de paarden ook een kleine pp, echter in natte perioden lopen ze daar niet dan is het veel te nat, deze winter hebben we geluk met het weer en bleven ze er toch nog gebruik van maken. Maar anders lopen ze van stal naar de uitloop over een pad met rubberen tegels verder komen ze dan niet. Daar moet ik dus wel aandacht voor hebben. Ik heb een beperkt budget ook weet ik nog niet wat er allemaal mag op het land, het bouwvlak is nml maar klein daar staat al het huis, de schuur en de bestrating ligt daar. Een goede uitloop vind ik wel belangrijk, gelukkig hebben we zandgrond, mijn ervaring is dat wanneer je de boel om laat gooien en alles goed op afschot laat aanschuiven zeg maar dat ze dan zeker droog kunnen staan. Bij de schuur ligt een stuk bestrating van 8 meter bij 15 denk ik, dus daar kunnen ze mooi droog staan en eten daar komt ook een overkapping. Verder wil ik nog wel een stuk pad aanleggen ook weer met rubberen tegels. Verder kan ik ze misschien in de winter ook een stuk wei geven waar ze op mogen lopen, op onze huidige plek loopt een pony die dan alle grassprieten eruit gaat peuteren niet goed voor de wei en haar darmen (zand) maar die gaat niet mee, en Whoopie doet dat niet, dus dat is dan ook afhankelijk van het paard wat erbij komt te staan.
Aan de achterkant van het land komt een pad van 80 meter, ik ga vragen wat het kost om dat om te laten zetten en ook op afschot weet aan te laten leggen en wat hoger dan de rest, volgens mij lopen ze dan wel een tijdje droog (hoop ik).
Verder vind ik die ronde vormen heel erg mooi, in de toekomst zou ik ook graag een stukje als "natuur"willen aanleggen, maar dat moet ik over een jaar of 2 eens bekijken. Een vijver en een natte plek lijkt mij mooi met houtwallen en wat struiken en bomen.
Maar voor de wei vind ik ronde vormen niet handig, ik doe vaak strookbegrazing en ik erger mij er altijd aan als ik niet gewoon even de draad kan doorschuiven omdat de wei breder of smaller word. Dus ik ga wel een grotere wei vierkant houden voor strookbegrazing.
Bedankt voor die folder Fiona, zeker iets voor de toekomst. We moeten omdat we een huis gaan bouwen ook een haag aanplanten in de wei zag ik, maar dat vind ik wel leuk om die te maken van eetbare struiken voor de paarden zoals wilde roos, e.a
Dat bij jou ziet er leuk uit Marja. En het is idd wel een idee om de moestuin binnen de PP te plaatsen.
Bladwijzers