Nee regulier is niet altijd slecht, ik ben blij dat ze er zijn! Het is ook niet dat ik anti-regulier ben.
Maar ik ben in de afgelopen jaren wel erg geschrokken van het gebrek aan kennis, en vooral het gebrek aan zelf nadenken, bij artsen (zowel humaan als veterinair). Ze praten allemaal hun leerboeken na en de fabrikanten van geneesmiddelen. Het is al jarenlang bekend dat de enting tegen tetanus op zijn minst 3 jaar werkzaam is, tot zelfs 5 jaar of mogelijk langer. Dan begrijp ik niet waarom DA's daarvan niet op de hoogte zijn en blijven vasthouden aan jaarlijks enten. Toen ik Atli net had stond hij op een stal waar tweemaal jaarlijks tegen influenza ge-ent werd (wedstrijdpaarden) en daarmee ook tweemaal jaarlijks tegen tetanus, terwijl zelfs de meeste behoudende DA je kan vertellen dat dát zeker niet nodig is! En toch werd het gedaan. Dommigheid? Gemakszucht? Je kunt er als klant/patiënt in elk geval niet van op aan dat je het juiste advies krijgt en dat er geen onnodig medisch handelen plaatsvindt...
En dat entingen schadelijk kunnen zijn, daar is al zóveel over bekend. Zeker humaan. Als je als DA blind blijft roepen dat het allemaal geen kwaad kan, dan heb je je huiswerk niet gedaan. En dat vind ik een zéér kwalijke zaak.
Overigens ben ik niet per sé tegen enten; mijn konijnen laat ik wel enten want die lopen veel risico (contact met wilde konijnen). Maar het moet wel met beleid gebeuren, én met goede voorlichting.
(Overigens was die bult bij Atli op zijn boeg; de zwelling trok daar zo hard dat hij zijn voorbenen niet meer goed kon verplaatsen.)
Bladwijzers