Hallo allemaal!
Ik heb sinds twee weken een jaarling die naywelijks in handen geweest is.
Zij staat hier op het land en nu dus de grote uitdaging: Hoe krijg ik haar zover dat ze me vertrouwd?
Momenteel krijg ik haar met veel moeite, geduld en een beetje schrik uiteindelijk wel te pakken, maar het pakken is bij mij niet de noodzaak.
Ze geeft (helaas) niks om lekkers en heeft vier soortgenootjes die ik continue bij me weg moet sturen, waar zij vervolgens van schrikt en ze aan de andere kant van het and staat.
Ik heb geen haast. Ze is pas een jaartje oud en van de winter gaat ze van het grote land af en zal het allemaal weer wat gemakkelijker worden. Maar ik wil het graag op de goede manier aanpakken.
Wat we nu doen:
Haar benaderen, ze loopt weg. Vervolgens de pas afsnijden, ze draait naar me toe en dan gelijk stapje terug, focus van haar af halen. Op die manier wil ze nog wel eens naar me toe komen.
Een tweede manier is door om haar heen te lopen zonder háár te benaderen, en dan op 2 a 3 meter afstand hurken. Dan komt ze ook wel eens naar me toe (of loopt weg, en dan ga ik terug naar eerder genoemde methode.)
Ze komt dus regelmatig bij me kijken maar zodra ik mijn hand optil is ze weg.
Als hier mensen zijn die tips hebben, leuke informatieve filmpjes of boeken kunnen aanraden specifiek over het benaderen van een angstig paard, dan hoor ik het graag!
Bedankt!
Bladwijzers