Hallo,
Ik ben sinds dit weekend de trotste eigenaar van een mooie haflingerdame van 10 jaar.
Ze stond meestal op stal bij de vorige eigenaar en af en toe op een uurtje op de paddock en toen ik vroeg of ze zomereczeem had, zeiden ze me van niet.
Nu staat ze twee dagen bij mij op een wei met schuilstal en heeft ze de eerste nacht al een hoop manen afgeschuurd en nu schuurt ze voornamelijk nog aan haar staart.
Ik heb het haar nog niet zien doen, maar elke keer ik op de wei kom, zie ik dat ze heeft geschuurd.
Ze heeft (nog) geen wondes en heeft (voorlopig) nog wel wat manen en staart, maar ik weet niet goed wat ik het beste kan doen.
Ten eerste vraag ik me af of ze zomereczeem heeft of gewoon jeuk heeft? Kan iemand vertellen hoe je het verschil kan uitmaken?
Daarnaast weet ik niet wat ik het beste doe. Ben sinds gisteren een anti-jeuk product op haar manen en staart aan het aanbrengen, 2x per dag, maar tot op heden merk ik niet veel verschil.
Moet ik dit nog wat langer de kans geven om te werken? (ben wel bang dat ze haar manen en staart helemaal kapot gaat maken de komende dagen)
Ik heb haar manen ook goed uitgewassen en gekamd om vuil en loszittende (irrirterende) haren te verwijderen.
Heeft iemand hier ervaring mee en tips wat ik kan doen?
Voeding? Andere producten? Volledig deken?
Alvast bedankt!
Marlies en Lynn
Bladwijzers