Hoi
Ik ben aan het nadenken waarom doe je het een of het ander?
Roan is een paard van 4 jaar, hij word vrij makkelijk emotioneel, nu is hij momenteel lich ook niet helemaal fit dus dat kan ook meespelen. Hij is nu een paar maanden in mijn bezit.
Ik werk af en toe met hem op de cirkel , zelf werk ik met hem ook met clickertraining dat werkt vrij goed. Alleen als ik hem op de cirkel laat lopen en draf vraag kan hij zeer snel emotioneel worden, hij raakt dan echt van streek soms ook door eigen gedrag want dan gaat hij even lekker uit zijn plaat (lb), schudden met zijn hoofd, bokken ed. maar ineens zie je hem omslaan en is hij helemaal onzeker hij wil dan graag naar binnen komen en het liefst boven op je staan.
Ik merk dat ik wat heen en weer switch tussen feit dat ik hem aan de ene kant comfort wil bieden, hij mag dus naar binnen komen en zijn rust bij mij zoeken (wat soms lastig gaat, want soms blijft hij dan een beetje hyper), en aan de andere kant denk ik hij mag misschien ook ervaren dat hij niet dood gaat bij wijze van spreken , dat hij tot rust kan komen op de cirkel , waardoor hij ook wat meer op eigen benen leert staan.
Aan de andere kant vind ik het niet zinvol om hem maar rondjes te laten lopen zonder dat ik verbinding met hem heb.
Zou het zinvol zijn om hem opdrachten te geven op de cirkel, of te werken met patronen meer, dat zou voor hem veiligheid kunnen geven. Ik merk met clickertraining dat dit wel werkt, ik laat hem dan bv de zweep touchen op de cirkel dan ligt zijn focus daar.
Aangezien het rb gedrag is zal dat wel een goede strategie ook zijn of niet.
Wat is jullie idee en welke ervaring met welk resultaat hebben jullie.
Wat ik het belangrijkste vind is dat er verbinding blijft tussen ons en dat zijn zelfvertrouwen kan groeien.
Alvast bedankt, gr Janneke
Bladwijzers