Hoi allen,
Dat alleen bedoel ik dan dus in de zin van "in je eentje". Ik heb een "trailer-oefen-weekend" voor mezelf bedacht, zodat ik binnenkort hopelijk lekker relaxed op pad kan. Het liefst doe/kan ik alles zelf zodat ik niet altijd tijd en hulp van anderen moet vragen, al is een bijrijder natuurlijk altijd extra fijn en veilig.
Mijn vraag is: hoe pakken de alleen-laders de volgorde van handelingen aan? Ik heb de neiging om het zo te doen:
- paard er in "the parelli way", dus ik sta er nog achter.
- touw even over de rug en dan stang pakken en er achter doen
- naar voren lopen en de touwtjes voor vastbinden.
- klep dicht, aai over de neus, voordeurtje dicht, en gaan!
Dit ging goed, maar bij het uitladen is dit in omgekeerde volgorde lastiger. Als ik met de stang in mijn handen sta zou ze uit zenuwen net achteruit kunnen komen omdat ze dan vooraan al los is. Als ik het niet helemaal omkeer, en dus eerst klep open, stang er uit, en dan pas de touwtjes los, ben ik een beetje bang voor nare hangtaferelen.
Ik heb zelf twee dingen bedacht die hierbij helpen:
- in het algemeen en specifiek bij de trailer: betere reactie op druk in zone 5. Dan kan ik haar gewoon corrigeren als ze er uit wil lopen terwijl ik met de stang bezig ben. Nu heeft ze neiging om daar een beetje doorheen te breken omdat ze gestresst raakt van die hulp.
- het vast staan beter oefenen (want dat doe ik eigenlijk nooit, misschien zit daar het probleem) zodat het hangen geen issue zou moeten zijn
Ik ben benieuwd naar jullie meningen! Andere tips in deze categorie zijn ook welkom, ik merk dat ik me op gebied van trailerladen (qua veiligheid, het "paard erin deel" gaat prima) echt een beginner voel
Bladwijzers