Interessante vraag! In de tijd dat ik nog actief reed met Moon heb ik me allereerst eens afgevraagd wat nu eigenlijk de beperkende factor was in de vooruitgang en mijn conclusie was dat ik vooral aan mezelf moest werken en dan vooral aan mijn eigen houding en zit. Ik ben toen tegen Janneke van Dongen aangelopen en heb daar een paar jaar les van gehad, totdat ze helaas verhuisd is naar een andere regio. Met Janneke had ik echt een klik. Ze keek goed naar Moon en mij, zag onze mogelijkheden en beperkingen en door vooral mijn zit te verbeteren ging Moon veel beter lopen.
Daarna voor het rijden een tijdje zoekende geweest. Met een aantal instructeurs was de klik er niet, sloot het niet aan, werd me niet goed uitgelegd wat het waarom was van bepaalde oefeningen (dat is voor mij belangrijk blijkt). Of ik voelde me niet serieus genomen. Zo hoest Moon na het aandraven in de bak altijd na een paar rondjes. Dat moet even en dan is het over. Heeft al eens een da naar gekeken, is niks ernstigs. Ik laat hem dan terug gaan naar stap, dan kan hij zijn hals goed laag strekken en is hij het slijm zo kwijt. Aanstellerij vond één instructrice, zo leerde ik hem dat dat een manier was om onder het werk uit te komen. Pardon? Ze pushde Moon ook fysiek over zijn grenzen, daar was ik na een paar lessen wel klaar mee.
Daarna een ijslander/CR instructrice gehad waar het wel goed mee klikte. Die wist precies de goede balans te vinden, uitleggen waarom je kiest voor een bepaalde aanpak, open staan voor mijn inbreng en ons ook genoeg uitdagen om verder te komen. En ook hier lag de sleutel tot verbetering voor ons allebei in aan mijn eigen houding en zit werken.
Wat NH betreft is onze ontwikkeling een mix van zelfstudie, toeschouwer zijn bij clinics, dit forum, samen met anderen trainen en praten en observeren. Zo leerde ik eerst vooral veel via Elske en tegenwoordig ook van Eef. En als we het dan toch over goede instructeurs hebben mag Eef hier zeker niet ontbreken. Die is supercreatief, ziet heel veel, weet daar goed op in te spelen en passende oefeningen voor te verzinnen, legt supergoed uit en is repectvol naar mens en paard. En kan mensen stimuleren en hun zelfstandigheid en zelfvertrouwen vergroten.
Ik hou er kortom van als iemand kan uitleggen waarom je bepaalde oefeningen doet, waarom het paard of jijzelf dat nodig hebt en wanneer, zodat ik er zelfstandig mee verder kan en mijn inzicht groter wordt.
Bladwijzers