Mijn hooiboer vertelde me dat hij bij wijze van experiment zout had toegevoegd aan het hooi tijdens het hooien. Hij zei dat dit gedaan wordt als je eigenlijk een dag te kort komt om het hooi goed droog te laten worden. Op die manier kun je er toch nog hooi van maken i.p.v. kuil. Het zout (dat een speciaal mengsel is van verschillende zoutsoorten, het is geen gewoon keukenzout) wordt dan tijdens het persen over het hooi gesproeid en zorgt ervoor dat het hooi droger wordt. Het zou zó weinig zijn, dat het geen kwaad kan voor de paarden.
Ik vind het eigenlijk toch niet zo lekker klinken... Is iemand bekend met deze procedure, en kan het inderdaad geen kwaad?
Het was mij al opgevallen dat deze balen een beetje roken als (droge) kuil, en niet echt naar hooi. Maar dat zou op zich niet moeten, begreep ik. Ik denk dat ze dan toch nog te warm geworden zijn na het hooien, waardoor er een (licht) fermentatieproces heeft plaatsgevonden...? Volgens hem had nog geen één klant er iets van gemerkt en hadden alle paarden het er goed op gedaan...
Bladwijzers