Vroeger thuis mestten we de paddock uit en sinds mijn paarden op mijn eigen locatie staan, mest ik ook de paddock, het pad en de weides uit. Ik heb 2 mesthopen afgezet met betonplaten en de bodem is gewoon aarde. Hoewel ik graag een gedeelte zelf zou gebruiken, is de fysieke arbeid een groot obstakel en voeren we de mest via een boer af.
Vorige week zondag en maandag is mest weggevoerd. 1 mesthoop was echter niet volledig leeg en hier lag nog oude mest. De verzorgsters hebben dan verder uitgemest en nieuwe mest hierop gegooid. Afgelopen weekend kreeg ik een bericht dat er heel erg veel rook kwam uit de mesthoop op 1 plek en dat de buren ook erbij gekomen waren en ze hebben alles geblust.
Eerst dacht ik aan mijn vader die toch altijd rookt op mijn locatie ook al haat ik dat. Maar hij mest niet uit. Dus dan zou hij een peuk in het begin van de week hebben weggegooid met oud mest afvoeren en dat zou dan pas op het einde van de week echt ontbranden? Hij ontkent dat (maar ik verwacht dat ook als hij wel een peuk er gegooid zou hebben. Dat is voorheen op een andere plek ook gebleken). Nu ik heb zelf mijn twijfels over zo veel tijd tussen die peuk en dan het probleem.
Ik heb wel ooit gehoord van brand bij vers hooi en ik weet dat in een mesthoop temperatuur ook kan oplopen. De afgelopen dagen had het een klein beetje geregend en verder was het wel warm en droog. Voorheen met de erge hitte heb ik niks gemerkt van brand. Is dat een oorzaak dat het meer broeit door een beetje vocht? Het is grotendeels puur mest met een beetje geknoeid hooi of hooi met wat witte schimmelplekken ertussen.
Heeft nog ooit iemand brand/ erge rook gehad in de mesthoop en weet iemand of dit te voorkomen is?
Bladwijzers